ဒီေန့ဟာ မိုးေလကင်းလွတ်တဲ့ သီတင်းကျွတ် လြပည့်ေန့ ြဖစ်ပါတယ်ေနာ်။ အခါြကီးရက်ြကီး ြမတ်ေသာေန့ ြဖစ်ေလေတာ့ ဘုရားဖူးထွက်ြကရင် ေကာင်းမလားလို့ စဉ်းစားမိပါတယ်။ ကျွန်မနဲ့အတူ ြမန်မာြပည်တွင်းတစ်ေနရာက ဘုရားဖူးဖို့ သွားြကပါစို့လားေနာ်.. ဟိုတေလာက မူဆယ်ြမို့က ဘုရားကို ဖူးခဲ့ြကေသးတာ မှတ်မိမယ် ထင်ပါတယ်ေနာ်။ ဒီတစ်ခါေတာ့ မူဆယ်နဲ့ မေဝးလှတဲ့ ရှမ်းတို့ရဲ့ြမို့ကေလး နမ့်ခမ်းဆီ အလည်သွားြပီး ဘုရားဖူးြကပါဦးစို့ရဲ့ေနာ်။ မူဆယ်ြမို့ကေန ထွက်လာြပီး ေစာမွန်လှရဲ့ ေမွးရပ်ေြမ စယ်လန့်ရွာ ကေလးကို ဝင်ြပီးတာနဲ့ မူဆယ်ြမို့ကေန ကိုးမိုင်ခန့်ေဝးတဲ့ နမ့်ခမ်းြမို့ကို ေရာက်ပါတယ်။ နမ့်ခမ်းကေန ဆက်သွားမယ်ဆိုရင် ကချင်ြပည်နယ် ဗန်းေမာ်ြမို့ထိ သွားလို့ရပါတယ်။ မူဆယ်ြမို့ေန ကားနဲ့ထွက်လာြပီး လယ်ကွင်းစိမ်းစိမ်းေတွကိုြဖတ်သန်းြပီး နာရီဝက်မရှိခင်မှာ နမ့်ခမ်းြမို့ ကို လှမ်းြမင်ေနရပါြပီ။
နမ့်ခမ်းြမို့ကို လှမ်းြမင်ရြပီ
နမ့်ခမ်းြမို့ကို သက္ကရာဇ် ၁၇၇၇ ခုနှစ်မှာ ေကျးရွာငယ်ကေလးအြဖစ် စတင်တည်ေထာင်ခဲ့ေပမဲ့ သာယာေအးချမ်းြပီး လယ်ယာေြမစိုက်ပျိုးြဖစ်ထွန်းတာေြကာင့် လူဦးေရ တေြဖးေြဖး တိုးတက်များြပားလာတာေြကာင့် ြမို့ြပအြဖစ်သို့ ေရာက်ရှိလာပါတယ်။ နမ့်ခမ်းဟူသည်မှာ ြမို့ေတာင်ဘက်နားတွင်ရှိတဲ့ နမ့်ခမ်းေဖာင် ေချာင်းကို အစွဲြပုြပီး မှည့်ေခါ်ခဲ့တာြဖစ်ပါတယ်။ ရှမ်းဘာသာြဖင့်နမ့် ဆိုသည်မှာ ြမန်မာလို ေရ၊ ခမ်းေဖာင်ဆိုသည်မှာ ေရွှမှုန်များဟု အဓိပ္ပါယ်ရတာေြကာင့် နမ့်ခမ်းေဖာင်ေချာင်းကေလးမှာ ေရွှထွက်သည့် ေချာင်းတစ်ခုအြဖစ် ယခုတိုင် ေရွှကျင်သူများ ရှိေနဆဲြဖစ်ပါတယ်။ ၎င်း နန့်ခမ်းေဖာင်ေချာင်းဟာ ေရွှလီြမစ်ထဲကို စီးဝင်ပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့ဟာ တရုတ်နယ်စပ်နဲ့ ကပ်လျှပ် ေရွှလီြမစ်ကမ်းေဘးမှာ တည်ရှိတာေြကာင့် တရုတ်ထွက်ကုန်ပစ္စည်းနဲ့ ရှမ်းြပည်နယ်ထွက်ကုန်ပစ္စည်းတို့ ေပါများြပီး လယ်ယာစိုက်ပျိုးဖို့ ေြမဩဇာေကာင်းမွန်လှတဲ့ လယ်ကွင်းများ၊ လ္ဘက် စိုက်ပျိုးဖို့ ေတာင်ကုန်း ေတာင်တန်းြကီးများ ေပါများလှပါတယ်။ ေရှးေခတ်ကတည်းက သာသာနာေရာင်ဝါလင်းသည့် ြမို့ြဖစ်တာေြကာင့် ဘုရားေကျာင်းကန်၊ ေစတီပုထိုးများ ေပါများတဲ့ြမို့ြဖစ်ပါတယ်။
မူဆယ် မန့်ခမ်းြကားက ရှမ်းတို့ရဲ့ အိမ်
ရှမ်းြပည်နယ်တစ်ဝိုက်မှာ ေြပာင်းဖူးစိုက်တာ များတဲ့အတွက် ေြပာင်းဖူးများကို ခုလိုအေြခာက်ခံထားတာ ေြပာင်းဖူးေပါ်တဲ့ရာသီဆိုရင် အိမ်တိုင်းနီးပါး ေတွ့ရတတ်ပါတယ်။
လှိုက်လှဲစွာြကိုဆိုေနတဲ့ နမ့်ခမ်းြမို့
အိမ်ေတွအားလံုးနီးပါးရဲ့ ြကမ်းြပင်ဟာ လမ်းမနဲ့တစ်ေြပးတည်း ေဆာက်လုပ်ထားြကပါတယ်။ နမ့်ခမ်းစတိုင်လို့ ေြပာရမလိုပါဘဲ.. အိမ်ေတွလည်း တစ်ပံုစံတည်းလိုလို ေတွ့ရပါတယ်။ လယ်ယာလုပ်ငန်း လုပ်ကိုင်သူများြပားတဲ့ ရှမ်းြမို့ကေလးြဖစ်ပါတယ်။
လမ်းေဘးမှာ သစ်ပင်ေလးေတွ ပန်းအလှပင်ေလးေတွနဲ့ သာသာယာယာ ရှိသမို့ ြမို့ကေလးက ချစ်ဖို့ေကာင်းေနတယ်
မူဆယ် နမ့်ခမ်းနဲ့ ရှမ်းေကျးရွာ၊ ရှမ်းြပည်တဝိုက်က ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ အားလံုးနီးပါးဟာ ဒီလိုပံုစံမျိုးဘဲ ေဆာက်လုပ်ြကပါတယ်
အလှူရှင်ေြကာ်ြငာေတွ၊ နိုးေဆာ်စာေတွကိုလည်း ခုလို ရှမ်းဘာသာြဖင့်သာ ေရးသား ေဖာ်ြပြကတာ မိမိတို့ရိုးရာဓေလ့ကို ထိန်းသိမ်းတဲ့သေဘာမို့ ချီးကျူးဖို့ေကာင်းပါတယ်။ (သို့ေသာ် ရှမ်းြဖစ်တဲ့ မေချာကေတာ့ တစ်လံုးမှ မဖတ်တတ်း) )
အသစ်ေဆာက်လုပ်ေနဆဲ ေကျာင်းေဆာင်သစ်ြကီး
ပုပ္ပါရံုေကျာင်းြကီးဟာ အလွန်ကျယ်ဝန်းြပီး ေကျာင်းအေနာက်ဖက်မှာ ေစတီပုထိုးများ ၊ ဆွမ်းခံြကွေတာ်မူတဲ့ ဒီပကင်္ာရာ ြမတ်စွာဘုရားနဲ့ သုေမဓာရှင်ရေသ့၊ ေလျာင်းေတာ်မူ၊ ရပ်ေတာ်မူ ရုပ်ပွားေတာ်ြကီးများ ရှိပါတယ်။ သစ်ပင်များဟာ သဘာဝ ေတာအုပ်ြကီးလို စိမ်းစိုေအးချမ်းလို့ ြငိမ်သက်ေနပါတယ်။ အဲဒီအပင်ြကီးေတွရဲ့ ေအာက်မှာေတာ့ တိရိစ္ဆာန်ရုပ်တုများလည်း ရှိပါတယ်။ အဲဒီေကျာင်းဝင်းထဲမှာဘဲ လက်ေဆာင်ပစ္စည်းေတွ ေရာင်းချတဲ့ ဆိုင်ေတွ ရှိပါတယ်။ ဆိုင်ထဲမှာရှမ်းရိုးရာပစ္စည်းများ ၊ ေကျာက်စိမ်း၊ ရုပ်ထု လက်ေကာက် စသြဖင့် ပစ္စည်းများ ရှိပါတယ်။ တရုတ်ြပည်ဘက်က ဘုရားဖူး လာြကသူေတွအတွက် ဒီေကျာင်းကလည်း လာေရာက်လည်ပတ်စရာ တစ်ခုထဲ အပါအဝင်ြဖစ်ပါတယ်။
ေစတီလည်းဝါ ပန်းလည်းဝါ
မန်ခမ်းေစတီေတာ်
သစ်ပင်ေတာအုပ်ေတွြကားကေန ဖူးြမင်ရတဲ့ ေလျာင်းေတာ်မူ ရုပ်ပွားေတာ်
ထိုင်ေတာ်မူ ရုပ်ပွားေတာ်
ဒုက္ကရ စရိယာ ၆နှစ်ြကာ
တရားဦးေဟာသည် ပဥ္စဝဂ္ဂီ
ဒီပကင်္ရာ ဘုရားရှင်နဲ့ ဗျာဒိတ်ပန်ဆင် သုေမဓာရှင်
သစ်သီးဆွမ်းကပ်
နို့ဆွမ်းဆက်ကပ်ေနတဲ့ သုဇာတာ
ေညာင်ပင်ေပါ် နွယ်တက်ေနတာက ယမထာြကိမ်ဆိုတဲ့ ြကိမ်ြကီး အမျိုးအစားြဖစ်ပါတယ်
ေကျာင်းဝင်းအတွင်းမှ ရုပ်ထုများ
မှိုင်းညို့ေနတဲ့ ခပ်ေဝးေဝးက ေတာင်တန်းြကီး ( ဒီေတာင်တန်းေပါ်မှာ လ္ဘက်စိုက်ပျိုးြကတဲ့ ပေလာင်ေတာင်သူတို့ရဲ့ ရွာေတွ လ္ဘက်ခင်းေတွ များစွာ ရှိပါတယ်)
ထို့ေနာက်ေတာ့ နမ့်ခမ်းြမို့လယ် မဟာမုနိဘုရားြကီးကို ဖူးေမျှာ်ဖို့ ြမို့ထဲကို ေရာက်လာြကပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့ရဲ့ အလယ်ေကာင်မှာ တည်ထားတာေြကာင့် ြမို့လယ် မဟာမုနိဘုရားြကီးဟု ဘွဲ့ေတာ်ရပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့ကို စတင်တည်ေထာင်ချိန်ကတည်းက တည်ခဲ့တာမို့ စပ်ေကာ်မိုင်း ( ြမန်မာလို - ြမို့တည်ဘုရား) လို့ စစချင်းမှာ ေခါ်တွင်ခဲ့ေြကာင်း သိရပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့စား ပူဟိန်ေပါ်ဆီးနဲ့ ဘုန်းေတာ်ြကီး ေပါ်လိတ်တို့က ဉာဏ်ေတာ် ၆ေပရှိတဲ့ ဆင်းတုေတာ်ကို စတင်တည်ထားကိုးကွယ်ခဲ့ြကတာေြကာင့် နမ့်ခမ်းြမို့နဲ့ တစ်ချိန်တည်း တည်ထားေတာ်မူခဲ့တယ်လို့ ဆိုနိုင်ပါတယ်။ ြမို့ကို အုပ်ချူပ်သူ ြမို့စားများလက်ထက်မှာ ရုပ်ပွားေတာ်နဲ့ ဘုရားေကျာင်းေဆာင်ြကီးကို အြကိမ်ြကိမ် ြပုြပင်မွန်းမံမှုများ ြပုလုပ်ခဲ့ြကပါတယ်။ ယခုအခါတွင် ရုပ်ပွားေတာ်ြကီးမှာ ဉာဏ်ေတာ်အြမင့် ၁၆ေပနဲ့ ၆လက်မ ရှိေနြပီြဖစ်ပါတယ်။
ြမို့လယ် မဟာမုနိ ဘုရားြကီးသို့..
သီရိလကင်္ာမှ ပင့်ေဆာင်လာသည့် ြမတ်စွယ်ေတာ်ပွား
သက္ကရာဇ် ၁၉၃၉ ခုနှစ် ဒုတိယကမ္ဘာစစ်ြဖစ်ပွားခဲ့ပါတယ်။ စစ်ေြကာင့် ဂျပန်စစ်သားများဟာ ၁၉၄၂ခုမှာ နမ့်ခမ်းြမို့ထိ ေရာက်ရှိလာြကပါတယ်။ ထိုအချိန်မှာ မဟာမိတ်တပ်များက ဂျပန်တို့ကို အြပင်းအထန် နိမ်နှင်းေနချိန်ြဖစ်တာေြကာင့် ဂျပန်တပ်စွဲထားတဲ့ နမ့်ခမ်းြမို့ကိုလည်း ဗံုးြကဲတိုက်ခိုက်ပါေတာ့တယ်။ ၁၉၄၄ ခု၆လပိုင်း ၅ရက်ေန့မှာ နမ့်ခမ်းြမို့ြကီး ဗံုးဒဏ်ကို အြကီးအကျယ်ခံရြပီး ြမို့လယ်ဘုရား ေကျာင်းေဆာင်ြကီးတစ်ခုလံုး ြပိုကျပျက်စီးသွားခဲ့ပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း ေကျာင်းေဆာင်ြကီး တစ်ခုလံုး ပျက်စီးသွားေသာ်လည်း မဟာမုနိရုပ်ပွားေတာ်မှာေတာ့ လံုးဝအထိအခိုက်မရှိဘဲ ပကတိ သပ္ပါယ်ြကည်ညိုဖွယ်ရာ ကျန်ရစ်ေနခဲ့ပါတယ်။ ၎င်းထူးဆန်းဖွယ်ရာြဖစ်ရပ်ကို မဟာမိတ် စစ်သားများက အံ့ဩြကီးစွာ ြကည့်ရှုေနြကသည်ကို ေအာက်ကပံုမှာ မှတ်တမ်းတင်ထားခဲ့တာကို ြမင်ေတွ့ရမှာ ြဖစ်ပါတယ်။
ထိုကဲ့သို့ ြပင်းထန်လှတဲ့ ဗံုးဒဏ်ကိုခံရေသာ်လည်း မြပိုမပျက် တည်ရှိေနြခင်းဟာ မဟာမုနိဘုရားရဲ့ ဘုန်းတန်ခိုးြကီးမားေတာ်မူြခင်းေြကာင့်လို့ ြမို့ေနလူထုအများစုက ယံုြကည်လက်ခံြကပါတယ်။ စစ်ြပီးေနာက်ပိုင်းတွင် ဘုရားေကျာင်းေဆာင်ြကီးကို လူထုအင်အားနဲ့ ြပန်လည်တည်ေဆာက် လှူဒါန်းခဲ့ြကပါတယ်။ ယခုချိန်ထိလည်း တရုတ်ြပည်မှ ဧည့်သည်များဟာ မူဆယ်နမ့်ခမ်းြမို့ကို အလည်ေရာက်လာေလတိုင်း မဟာမုနိ ဘုရားြကီးကိုလည်း ဝင်ေရာက်ဖူးေမျှာ် ပူေဇာ်ေလ့ ရှိတာကို ေတွ့ရပါတယ်။
မဟာမုနိရုပ်ပွားေတာ်ြကီးတည်ရှိရာ ေကျာင်းေဆာင်ြကီးအတွင်းမှာ ဉာဏ်ေတာ် ၁ရေပ ရလက်မရှိေသာ နှီးဘုရားြကီးကိုလည်း ယက်လုပ် ပူေဇာ်ထားပါတယ်။ ကျွန်မ မှတ်မိသေလာက်ေြပာရရင် နှီးဘုရားကို ယက်လုပ်ပူေဇာ်ြခင်း အေလ့အထဟာ ရှမ်းလူမျိုးေတွမှာသာ ရှိတဲ့ကိုးကွယ်မှု အတတ်ပညာတစ်ခု ြဖစ်ပါတယ်။ နှီးဘုရားကို ရှမ်းလူမျိုးများ ေနထိုင်ရာ ြမို့ေတွမှာ အများအားြဖင့် ေတွ့ရေလ့ရှိပါတယ်။ ြမို့အသီးသီးရှိ နှီးဘုရားကို ယက်လုပ်တတ်သူများဟာလည်း ရှမ်းတိုင်းရင်းသားများသာ ြဖစ်ြကပါတယ်။
၄၅ရက်ြကာ ယက်လုပ်ခဲ့သည့် နှီးဘုရားြကီးယက်လုပ်ပူေဇာ်သည့် မှတ်တမ်းဓာတ်ပံုများ
နှီးဘုရားကို ယက်လုပ်သည့် ဝါးမှာ ေတာထဲတွင် အေလ့ကျေပါက်သည့် ြကိမ်အြကီးနှင့် ဆင်တူေသာ ဝါးနွယ် အမျိုးအစားြဖစ်ေြကာင်း သိရပါတယ်။
ဈာနမုြဒာဟန် ယက်လုပ်ထားသည့် နှီးဘုရားြကီး
အင်ဒိုနီးရှားနိုင်ငံ ဂျာဗားကျွန်းမှ ပင့်ေဆာင်ပူေဇာ်သည့် ေရှးေဟာင်းဘုရား ကိုးဆူ
၁၁ရာစုေခတ်လက်ရာ ေရှးေဟာင်းဘုရားကိုးဆူ
ဗုဒ္ဓဘာသာ ြပန့်ပွားကိုးကွယ်ခဲ့သည့် နိုင်ငံများြပ ေြမပံု
နမ့်ခမ်းြမို့အြပင်ဘက်နားမှာရှိတဲ့ ေနာက်ထပ် ဘုန်းြကီးေကျာင်းတစ်ေကျာင်းကို သွားေရာက်ြကပါတယ်။ အလွန်ကျယ်ဝန်းလှတဲ့ ေကျာင်းပရဝုဏ်ရှိြပီး ဝါတွင်းကာလဆို တစ်နိုင်ငံလံုးက လာေရာက်တရားအားထုတ်တဲ့ ေယာဂီများစွာ ရှိြပီး ေယာဂီေပါင်း ေထာင်ေကျာ်ေအာင် ရှိတယ်လို့ သိရပါတယ်။ တရားအားထုတ်တဲ့ ေယာဂီများ ေနထိုင်တဲ့ ေယာဂီေဆာင်များလည်း များစွာ ရှိြပီး တရားနာ၊ တရားထိုင်ရာ ေကျာင်းေတာ်ြကီးမှာလည်း ြကီးမားခန့်ထည်လှပါတယ်။
နှစ်ထပ်ေကျာင်းေဆာင်ြကီး
တရားေဟာခန်းမြကီးထဲရှိ ြမတ်ဗုဒ္ဓရုပ်ပွားေတာ်များ
ဒီေကျာင်းေပါ်မှာလည်း နှီးဘုရားတစ်ဆူ ရှိပါတယ်။ ေရွှချမယ်ဆိုြပီး သစ်ေစး (စစ်ေစး) သုတ်ြပီးကာမှ ေရွှမချြဖစ်ေတာ့ဘဲ နှီးဘုရားသက်သက်ထားရှိတဲ့ ရုပ်ပွားေတာ်
ဘုန်းြကီးေကျာင်းနာမည်ကိုေတာ့ မမှတ်မိေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေကျာင်းထဲက သစ်ပင်ြကီးတစ်ပင်ကေတာ့ မှတ်မှတ်ရရ ြဖစ်ခဲ့ရပါတယ်။ အဲဒီသစ်ပင်ကေတာ့ ပံုမှာ ြမင်ရတဲ့အတိုင်း ပင်စည်တစ်ခုလံုး သစ်ခွတစ်မျိုး ပတ်လည်ဝိုင်းေနြပီး အပွင့်လည်း ပွင့်ေနခဲ့ြပီး ရနံ့သင်းသင်းေလး ေမွှးေနခဲ့ပါတယ်။
ပင်စည်ြကားေပါ်က ေရွှသစ်ခွ
ရွှင်လန်းချမ်းေြမ့ပါေစ.. တဲ့ နှုတ်ဆက်ခဲ့တယ် ေမာတို့ရဲ့ နမ့်ခမ်းေြမ...
တကယ်တမ်းေတာ့နမ့်ခမ်းြမို့မှာ ဘုရားေကျာင်းကန် များြပားြပီး လည်ပတ်စရာေတွလည်း များလှပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့ြပင်က ေရပူစမ်း၊ ေရွှလီြမစ်ကူးြကိုးတံတား၊ ပန်းြခံ၊ ေဈးြကီး သည်တို့ကို အချိန်မရတာေြကာင့် မေရာက်ြဖစ်ေတာ့ပါဘူး။ သာယာ ေအးချမ်းြပီး ပန်းေပါင်းစံု ေဝဆာေနတဲ့ ချစ်စရာ နမ့်ခမ်းြမို့ကေလးကေန ြပန်ခဲ့ပါြပီ။ အားလံုးလည်း သီတင်းကျွတ်လြပည့်ေန့မှာ ဘုရားဖူးကာ ကုသိုလ်ယူြကပါစို့လို့ တိုက်တွန်းရင်း မိုေလးကင်းလွတ်ကာ သာယာလှပတဲ့ သီတင်းကျွတ်လြပည့်ေန့မှာ မိဘနှစ်ပါးနဲ့ သက်ြကီးဝါြကီး ဆရာသမားများကို ရည်မှန်းလို့ ဦးချ ကန်ေတာ့ပန်းဆင်ပါတယ်။ ချစ်ခင်ရပါေသာ သူငယ်ချင်း၊ မိတ်ေဆွ၊ စာဖတ်သူများအားလံုးလည်း ကိုယ်စိတ်နှစ်ြဖာ ကျန်းမာချမ်းသာပါေစေြကာင်း ဆုေတာင်းေမတ္တာ ပို့သပါတယ်ရှင်။
31 comments:
ဓာတ်ပံုေတွ ေဝေဝဆာဆာနဲ့ ြပည့်ြပည့်စံုစံု တင်ေပးထားတာ ကိုယ်တိုင် အလည်ေရာက်သွားသလို ခံစားရတယ်..သိုင်းကျူး မေချာ
အင်း... အစ်မေချာ ေကျးဇူးနဲ့နမ့်ခမ်းကိုလဲ ေရာက်ဖူးသွားြပန်ြပီ...
ေတာရိပ်ေတာင်ရိပ်ေတွနဲ့ေတာ်ေတာ် ေအးချမ်းမဲ့ေနရာ ထင်တယ်...
မေချာတို့ေတာ့ အစံုေရာက်ြဖစ်တယ်ဗျာ... ေကာင်းတယ်.. ကျွန်ေတာ်လည်း အခွင့်ြကံုရင် သွားချင်ပါေသးတယ်..း))
ခင်မင်လျက်
ေနဝသန်
ေကျးဇူးပါပဲ၊ နမ့်ခမ်းြမို့ြကီး အေြကာင်းေရာ၊ ဘုရားေတွပါဖူးလိုက်ရလို့၊
စစ်အတွင်းမပျက်စီးတဲ့ မဟာမုနိ ဘုရားြကီးကိုေရာေပါ့၊
စိုင်းဆိုင်ေမာဝ်သီးချင်း ေရွှလီကမ်းစပ်ကို သတိရသွားပါ၏၊
ဘုရားရှင်ရဲ
ေအးချမ်းမူ ဓါတ်ေတာ်ေတွဟာ ကိုယ်စား ဘုရားဆင်ထုေတာ်ေတွ မှာပါ ကိန်းဝတ်ေနလို့သာ ရန်သူမျိုး ၅-ပါးကေန ကင်းလွတ်တာကို မျက်ဝါးထင်ထင်ဖူးရတာပဲေနာ်။
ကိုယ်တိုင်ေရာက်သွားသလိုပဲ ေကျးဇူပါမေချာေရ။
သီတင်းကျွတ်လြပည့် မနက်ေစာေစာ ဘုရားလာဖူးတယ် ေချာေရ ... ။ နမ့်ခမ်းြမို့က တကယ်သာယာတာပဲ၊ ကိုယ့်ဟာကိုယ်သွားရင်ေတာင် ဒီေလာက်နှံ့စပ်ေအာင် ေရာက်နိုင်မှာမဟုတ်ဘူး။
လြပည့်ေန့မှာ ဥပုသ်သီလယူြပီး ဘုရားဖူးေရာက်ပါေြကာင်း။
ြမတ်စွာဘုရား ရုပ်ပွားေတာ်ပံုေတွကို ဖူးေမျှာ်ြကည်ညိုရင်း၊ နမ့်ခမ်းြမို့ေလးရဲ့ရှုခင်းေတွလည်း ေလ့လာသွားပါတယ် မေချာေရ။
သစ်ခွြဆာြကီးေနာ် စီးပွားြဖစ်စိုက်ပျိုးေရးလုပ်မယ်ဆိုေြပား)း)း) ေလာေလာဆယ်ေတာ့ြဆာလုပ်သွားြပီ မေချာေရး)
ေရာက်ဖူးချင်လိုက်ထှာ
အေပါ်က တွဲေလာင်းပွင့်ေနတဲ့ အပင်ကအရိုင်းသစ်ခွပဲဗျာ့
တနှစ်မှာ တြကိမ်ေတာင်ပွင့်ခဲတယ် အပင်သက်ရင့်ကာမှပွင့်တာမျိုးအစ်မ စိုက်ရလွယ်သေလာက် အပွင့်ခက်တယ် အေအးပိုင်းမှာေတာ့ ဘယ်လိုပွင့်လည်းမသိဖူး
ေရွှသစ်ခွကေတာ့ ဒင်ရိုဗင်အမျိုးစား(SP)ပဲ
မမေချာ ေကျးဇူးနဲ့ရှမ်းြပည်တခွင်ြပဲြပဲစင်ပဲ မမေရ
အဲဒီသစ်ခွေတွြမင်ေတာ့ေမြမို့မှာရှိခဲ့တဲ့အပင်ေတွကို သတိရမိတယ် .ငယ်ေသးေတာ့ ေမွှးတာရယ်လှတာရယ်ပဲသိတယ် ကတ်ေြကးနဲ့ညှပ်ြပီး ေဆာ့ပစ်လို့ခနခနအဆူခံခဲ့ရဖူးတယ် ..
ဘာပဲေြပာေြပာမမေရ ဘုရားလဲဖူးရတယ် ရှမ်းြပည်ကိုလဲ အလွမ်းေြပြကည့်ရတယ်း)
ေပျာ်ရွှင်ပါေစ သီတင်းကျွတ်မှား)
ချစ်တဲ့
မဒိုးကန်
သာသာယာယာနဲ့ ြကည်နူးစရာ ြမို့ေလးပါပဲ...
ခုလို ေဖာ်ြပေပးတဲ့အတွက် မေချာကို ေကျးဇူးအထူးတင်ပါတယ်..
ေချာေရ.. သီတင်းကျွတ်ေန့ထူးေန့ြမတ်မှာ စာဖတ်ပရိသတ်ေတွကို ကုသိုလ်ထူးေတွရေစတဲ့အတွက် ေချာလဲ သီတင်းကျွတ်မှာ လိုအင်ဆန္ဒ မှန်သမျနဲ့ တစ်လံုးတဝတည်း ြပည့်စံုပါေစလို့...
ချမ်းေြမ့ပါေစ
ချယ်ရီေြမ
ေစတီေတွက ရှမ်းေတွတည်တာဆိုေတာ့ ထိုင်းလူမျိုးေတွတည်တဲ့ ေစတီေတွနဲ့ခပ်ဆင်ဆင်တူေနတယ်ေနာ်... ရှမ်းကို တိုင်(TAI) လို့ေခါ်တယ်ဆိုေတာ့ ထိုင်းလးမျိုးကေနဆင်းလားတာလားဗျ..မေချာသိရင်ေြဖေပးပါအံုးေနာ်....နီးဘုရားကိုေလ ေရွှသကင်္န်မကပ်ပဲ အဲ့လိုေလးထားေတာ့ နဂိုအရည်အေသွးက ပိုြပီးေပါ်လွင်သွားတာေပါ့ဗျာ...ေရွှသကင်္န်းကပ်မယ်ဆိုရင် တြခားရုပ်ပွားေတာ်ေတွလိုပဲ တူတူပဲြဖစ််သွားမှာေပါ့ ေရှးေဟာင်းအေမွဆိုတာအဲ့လိုထိန်းသိမ်းရမှာ....ေရွှကပ်ရင်ေတာ့ပိုေကာင်းတာေပါ့ ဒါေပမဲ့ဒီလိုေလးထားြပီး ေရွှပုလ္လင်လှူတာတို့ ေရွှထီးတို့လှူြပီးထားလိုက်ရင် ပိုြပီးထူးြခားတာေပါ့ဗျာ...
အစ်မေချာေရ..
ယမထာေရွှြကိမ်လံုးကိုြမင်ဖူးသွားပါြပီး)
ေစတီပုထိုး၊ဘုရားရုပ်ပွားေတာ်များကိုလည်း
ဖူးေမျှာ်ြကည်ညိုသွားပါတယ်ရှင်
ဗဟုသုတေတွရှာေဖွေဖာ်ြပေပးတဲ့အစ်မလည်း
သီတင်းကျွတ်လြပည့်ေန့မှာေပျာ်ရွှင်ချမ်းေြမ့ပါေစ
ချစ်ခင်စွာြဖင့်
မိစံ
သို့ Ko >> ရှမ်းလူမျိုးနဲ့ ထိုင်းလူမျိုး ပါတ်သက်ဆက်နွယ်ပံုကို ကျွန်မ ေလ့လာထားမိသေလာက် ရှင်းြပရမယ်ဆိုရင် ထိုင်းလူမျိုးေတွဆိုတာဟာ ယခု တရုတ်နယ်စပ်နဲ့ ေရွှလီြမစ်ဝှမ်းတစ်ဝိုက်မှာ ဟိုးယခင် နှစ်ေပါင်း တစ်ေထာင်ေကျာ်အထက်က ရှိခဲ့တဲ့ ရှမ်းတို့ရဲ့ အင်ပါယာြကီး ြပိုကွဲြပီးေနာက် ေနရာေဒသအသီးသီး နိုင်ငံအသီးသီးကို ေရာက်ရှိသွားတဲ့ ရှမ်းအဆက်နွယ်များသာ ြဖစ်ပါတယ်။
ရှမ်းလူမျိုးဟာ ထိုင်းလူမျိုးကေန ဆင်းသက်လာတာ မဟုတ်ဘဲ ထိုင်းေတွကသာ ရှမ်းမျိုးနွယ်ဆက်များ ြဖစ်ပါတယ်ရှင်။ အဲဒီအေြကာင်းကိုေတာ့ ရှမ်းလူမျိုးေတွ ပျံ့နှံ့သွားတဲ့ အေြကာင်း ေဖာ်ြပခဲ့ဖူးတဲ့ http://www.missgreenlady.com/2011/09/blog-post_1820.html ဒီပိုစ့်ေလးမှာ ေြမပံုများနဲ့ ြကည့်ရှုနိုင်ပါတယ်။
သို့ေသာ် ရှမ်းြပည်တစ်ဝိုက်မှာ ေနထိုင်တဲ့ ရှမ်းလူမျိုးေတွထက်အရင် ထိုင်းနိုင်ငံတစ်ဝိုက်မှာ ေရာက်ရှိေနထိုင်တဲ့ ထိုင်း (ရှမ်းမျိုးနွယ်ဆက်)တို့က ဗုဒ္ဓဘာသာကို အရင်ဆံုး ကိုးကွယ်သက်ဝင်ခဲ့တာ ြဖစ်ပါတယ်။ အဲဒီကမှ တစ်ဆင့် ရှမ်းတို့ရဲ့ ေမာေဒသကို ဗုဒ္ဓဘာသာ ေရာက်ရှိလာတာ ြဖစ်ပါတယ်။ ဒါေြကာင့်လည်း ေစတီပုထိုးများဟာ ထိုင်းလက်ရာနဲ့ ဆင်ေနတယ်လို့ ေြပာနိုင်ပါတယ်။ နမ့်ခမ်းြမို့က နှီးဘုရားကို ေရွှမချေတာ့တာဟာလည်း ဒကာဒကာမေတွက ကန့်ကွက်ြကတာေြကာင့် သဘာဝအတိုင်းထားလိုက်တာလို့ သိရပါတယ်။
စိတ်ဝင်တစား ေမးြမန်းလာတဲ့အတွက် ေကျးဇူးအထူးတင်ပါတယ်ေနာ်။ ကျွန်မ ေလ့လာမိသေလာက်ေလးနဲ့ ေြဖတဲ့ အေြဖထဲမှာလည်း မှားယွင်းတဲ့အချက်များ ပါခဲ့ရင် ခွင့်လွှတ်ပါလို့ ပန်ြကားချင်ပါတယ်။ စာလာဖတ်ြကေသာ အားလံုးေသာ မိတ်ေဆွတို့ကိုလည်း ေကျးဇူးအထူးတင်ပါတယ်.. အားလံုးလည်း ေပျာ်ရွှင်ချမ်းေြမ့ြကပါေစေြကာင်းရှင်..
မမေရ .... ကိုယ်တိုင်ေရာက်သွားသလိုပါပဲ ..ေကျးဇူးပါမမေရ... ေပျာ်ရွင်ဖွယ် သီတင်းကျွတ်ေလး ြဖစ်ပါေစလို့ ....:)
နမ့်ခမ်းြမို့ေလးက ေအးချမ်းမယ့် ပံုပဲေနာ်..၊ ဒါ့အြပင် ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ၊ ေစတီ၊ ပုထိုးေတွနဲ့မို့ ဘုရားရိပ်၊ တရားရိပ်ေြကာင့် ပိုြပီး ြငိမ်းချမ်း၊ တိတ်ဆိတ်ေန သလိုပဲ၊ ရှမ်းြပည်က ြမို့ကေလးေတွက အရမ်း သေဘာကျစရာ ေကာင်းတယ်၊ ေကျးဇူးပါ မေချာေရ..။
ရှမ်းြပည်ဖက် ေနရာအေတာ်များများ ေရာက်ဘူးခဲ့ေပမယ့် မူဆယ်ဘက်ကို မေရာက်ဘူးေသးဘူး ေချာေရ။ ဘုရားစံုလည်းဖူးရ ဗဟုသုတေတွလည်းရ စိတ်ြကည်နူးစွာ ရှုေမျှာ်ခင်းေလးေတွနဲ့ ေဝေဝဆာဆာ ပို့စ်ေလးကို ဖတ်ရတာ စိတ်ချမ်းသာစရာပါပဲ။ ေကျးဇူးပါ။
စိတ်ဓာတ်အစဉ်ြကည်လင်ေအးြမပါေစကွယ်။
ေမတ္တာြဖင့်
အန်တီတင့်
ေချာေရ...
ေချာရဲ့ ေကျးဇူးနဲ့ နမ့်ခမ်းြမို့ြကီးကို ပို့စ်ထဲကေန ေရာက်ဖူးသွားြပီ။ နှီးဘုရားကို ြကည်ညိုဖူးေမျှာ်ခွင့်ရလို့ ေကျးဇူးထပ်တင်မိပါတယ်။ သီတင်းကျွတ်အခါသမယမှာ စာတစ်ပုဒ်မှ မေရးြဖစ်ေပမယ့် ဘေလာ့ဂ်တကာလည်ြပီး ကုသိုလ်ယူြဖစ်ေနပါတယ်ရှင်။ :)
ကိုယ်တိုင် သွားဖူးလိုက်ရသလိုပါပဲ။ နှီးဘုရားက လက်ရာေြမာက်ြပီး သပ္ပါယ်လွန်းတယ်။
သိချင်တဲ့ ေမးခွန်းေလးေတွကို ြပည်လည်ေြဖြကားေပးတဲ့အတွက် ေကျးဇူးအများြကီး တင်ပါတယ် မေချာေရ..ဒါေြကာင့်လည်း ထိုင်းစကားသံနဲ့ ရှမ်းစကားသံက ေတာ်ေတာ်ေလးကိုတူတာကိုးဗျ... ေနာက်ဆံုးတစ်ခုေလာက်ေမးချင်ပါတယ်..အစ်မအားမှေြဖေပးပါေနာ်..ထိ်ုင်းဘာသာနဲ့ရှမ်းဘာသာက အသံထွက်က ခပ်ဆင်ဆင်တူြပီး ေရးသားပံု ကဘာေြကာင့်မတူတာလဲမေချာေရ..အစ်မသိရင်ေြဖေပးပါအံုးေနာ် ကျွန်ေတာ်က လားရှိုးမှာေမွးတဲ့ ဗမာလူမျိုးပါ..ရှမ်းြပည်အေြကာင်းကိုအရမ်းစိတ်ဝင်စားပါတယ်..အစ်မေချာ ဒီထက်မက ခရီးေတွသွားနိုင်ပါေစ.. ဗဟုတသုတေတွတိုးပွားပါေစလို့ ဆုေတာင်းေပးပါတယ်ဗျာ..
စိုင်ေမာသီချင်းကို သတိရတယ် မေချာရယ်။ မူဆယ်-နမ့်ခမ်းလမ်းဆိုတာေလ။ မေချာလည်း ခရီးေတွ အများြကီးထွက်နိုင်တာပဲ။ ြပီးေတာ့ ခုလို အချိန်ေပးြပီး ြပန်လည်တင်ြပေပးတာ သိပ်ကို ေကျးဇူးတင်မိပါတယ်ရှင်။
ခင်တဲ့
ေမသိမ့်
မေချာေရ
နမ့်ခမ်းြမို့ေလးကို ကိုယ်တိုင်သွားလည်လိုက်ရသလိုပဲ။
ြမို့ေလးက ေတာင်ေတွကာရံထားြပီး ပန်းေလးေတွနဲ့ ေနချင်စရာေလးရယ်။
ဘုရားလည်းဖူးခွင့်ရလို့ ေကျးဇူးတင်လိုက်တာ။
မေချာ နဲ့ ေမေမ ေဖေဖ မိသားစုေတွအားလံုးလည်း စိတ်ချမ်းသာ ကိုယ်ကျန်းမာပါေစ ဆုေတာင်းေပးလိုက်ပါတယ်။
ချစ်တဲ့
pp
မူဆယ်-နမ့်ခမ်းလမ်း ဆိုြပီး
စိုင်းဆိုင်ေမာင်ရဲ့သီချင်းထဲမှာြကားဖူးတဲ့
နမ့်ခမ်းြမို့ေလးကိုမြကီးေချာရဲ့
Blog ေလးမှတဆင့်လာလည်သွားတယ်
မြကီးေချာတင်တဲ့ ပိုစ့်ေလးေတွဖတ်ြပီး
ရှမ်းြပည်တအားသွားချင်ေနြပီေနာ်..
ရှမ်းြပည်မှာဘဲေနချင်ေနြပီမြကီးေရ
နှီးဘုရား ဖူးခွင့်ရလို့ ေကျးဇူးတင်ပါသဗျား...ြဖစ်နိုင်ရင် ေမွေတာ်ကက္ကူဘက်သွားပါဦးလား...ဒီနှစ်ေနွမှာ အဲဒီကို သွားဖို့ စိတ်ကူးထားလို့...ဆဖာရီဥယျာဉ်လိုေတာ့ မေနာက်ေြကးေပါ့ ေဒါ်ေချာရယ်...
မေရာက်ဖူးေသးတဲ့အရပ်ေဒသတစ်ခုကိုသွားလည်ရသလို ေဖာ်ြပေပးတာေကျးဇူးပါဗျာ။ ကျွန်ေတာ်တို့နိုင်ငံမှာ ဒီလို ဂုဏ်ယူစရာေကာင်းတဲ့အလှေတွရှိေနတာ ဝမ်းသာမိတယ်။ အဲဒါမျိုးေတွ များများေဖာ်ထုတ်နိုင်ပါေစ။ အဲဒီလို ြမို့ေလးေတွဆို ေတာ်ေတာ်လည်းသေဘာကျပါတယ်။ ကျွန်ေတာ်ဆို အဲဒီလိုြမို့ေလးေတွကို သွားြပီး လံုးချင်း ဝတ္ထုေရးချင်တယ်။
To zinminlatt >> ဝန်ခံရရင် ရှမ်းစာနဲ့ ပတ်သက်ြပီး ကျွန်မဟာ ဂဃနဏ မသိပါဘူး။ ဒါေြကာင့်လည်း အဲဒီအေြကာင်းကို သိတဲ့သူေတွဆီ ေမးြမန်းေနတာေြကာင့် ေြဖဖို့ ြကန့်ြကာသွားပါတယ်။ ရှမ်းစာနဲ့ ပတ်သက်ြပီး ရှမ်းဆရာေတာ် စဝ်စုခမ်းရဲ့ ေြဖြကားချက်ကို ဒီေနရာမှာ ြပန်လည် ေဖာ်ြပေပးလိုက်ပါတယ်ေနာ်။
ဒကာမ မေချာ
ဒီကမ္ဘာမှာ
(၁) စာလဲတူ စကားလဲတူတဲ့လူမျိုး === အဂင်္လိပ်+အေမရိကန်+ကေနဒါ+ဩစေြတးလျ စတဲ့နိုင်ငံေတွ == communication ေကာင်းလို့ တိုးတက်မှု ြမန်တယ်။
(၂) စာတူြပီး စကားမတူတဲ့လူမျိုး == တရုတ် === စာနဲ့ အဆက်အသွယ်လုပ်နိုင်လို့ တိုးတက်မှု ဒုတိယေနရာမှာ ရှိနိုင်တယ်။
(၃) စကားတူြပီး စာမတူတဲ့ လူမျိုး = = = ရှမ်း+ထိုင်း+ ေလာ+ ဂံုရှမ်း+ ေမာရှမ်း = = = စာနဲ့ အလုပ်မြဖစ် စကားနဲ့သာ ဆက်သွယ်နိုင်လို့ တိုးတက်မှု ေနှးတယ်။
(၄) စကားလဲ မတူ စာလဲ မတူတဲ့ လူမျိုး = = = (........ ) စတာေတွ ေတွ့ရတယ်။ = = = စာေရာ စကားေရာ ဆက်သွယ်ဖို့ ခက်တဲ့အတွက် တိုးတက်မှု ပိုေနှး။
ရှမ်းကေတာ့ စကားတူြပီး စာမတူတဲ့ လူမျိုးလို့ ဆိုရမယ်။ လမ်းပန်းဆက်သွယ်ေရး ခက်ခဲလို့တေြကာင်း၊ တစ်ဖွဲ့နဲ့ တစ်ဖွဲ့ တစ်နိုင်ငံနဲ့ တစ်နိုင်ငံ အဆက်အသွယ် မရှိတာက
တစ်ေြကာင်း၊ အေနေဝးတာကတစ်ေြကာင်း ရှမ်းမျိုးနွယ်ေတွဟာ စကားသံ သိပ်မကွာေပမယ့် စာေတွကေတာ့ အများြကီး ကွဲြပားေနတာေတွ့ရတယ်။
ဘီစီ ၂၆၀၀ ေလာက်က တရုတ်လိုပဲ အရုပ်ပံုစာေပကို သံုးဟန်ရှိတယ်။
ဘီစီ (၈၄၃)မှ အဘိရာဇာမင်းက ေကာလိယြပည်မှ သက္ကတဆန်တဲ့ စာေတွနဲ့ ေမာရှမ်းစာကို ထွင်ေပးခဲ့တယ်။
ေအဒီ (၇၂၈-၇၄၈) နန်ေချာင်ဘုရင် ဆိုင်ေလာဝ်ပီလက်ထက် ရှမ်းစာကို ေလးေထာင့်ပံုစံသံုးခဲ့ြပီး မလိုအပ်တဲ့ အက္ခရာေတွကိုဖယ်ြပီး (၁၈)လံုးသာ သံုးေတာ့တယ်။
ယိုးဒယားစာကေတာ့ ေအဒီ ၁၂၈၃ ခုမှ ဘုရင် ရာမဂါမဟိန်က ခမာစာကို အမီြပုြပီး ထိုင်းစာကို စတီထွင် အသံုးြပုခဲ့တယ်။
ေအဒီ (၁၃၁၂) ေမာရှမ်းဘုရင် ေဆခန်ဖက အဲဒီေလးေထာင့်စာကေန ယခု ေမာရှမ်းေတွ အသံုးြပုတဲ့ ပဲပင်ေပါက်စာကို သံုးခဲ့တယ်။
ေအဒီ (၁၄၀၅-၁၄၂၈) သိန္နီေစာ်ဘွား စဝ်ခမ်းကိုင်ဖလက်ထက် ေလးေထာင့်စာကေန စာလံုးဝိုင်းပံုစံြဖစ်လာတယ်။ (ေခတ်ေဟာင်းရှမ်းြကီးစာြဖစ်ြပီး ေအာက်ကြမစ်၊ ဝစ္စနှစ်လံုး ေပါက်ေတွရ မပါဘူး)
ေအဒီ ၁၉၅၄ ဒုတိယကမ္ဘာစစ် ြပီးေနာက် သိန္နီမှ ဆရာေတာ် အရှင်ဝိဇယာနန္ဒနဲ့ ကျိုင်းတံု စဝ်ဆိုင်မိန်းတို့က ၉ေခတ်ေဟာင်းရှမ်းြကီးစာကို ြဖည့်စွက်ြပီး) ယခု ေခတ်သစ်
ရှမ်းစာ (ရှမ်းြကီးစာ) ကို တီထွင် အသံုးြပုခဲ့တယ်။ (အသံထွက် tones ငါးမျိုးရှိတဲ့စာပါ)
ိလို့ ဘုန်းဘုန်းက ေြဖြကားေပးပါတယ်။ ကိုဇင်မင်းလတ် ေကျနပ်နိုင်မယ် လို့ ထင်ပါတယ်ေနာ်။ ဘုန်းဘုန်းပို့ေပးလာတဲ့ ထိုင်း၊ ေလာ၊ ဗီယက်နမ်နဲ့ ရှမ်းလူမျိုး အသီးသီးတို့ရဲ့ ရှမ်းစာေပ ေရးပံုများကို လိုချင်ပါရင် အီးေမလ်းလိပ်စာ ထားခဲ့ပါက ပို့ေပးပါ့မယ်ေနာ်။
ရှမ်းစာနဲ့ပတ်သက်ြပီး ေစတနာြဖင့် ေြဖြကားေပးတဲ့ ဘုန်းဘုန်း စဝ်စုခမ်း ဆရာေတာ်ကိုလည်း ေကျးဇူးအထူးတင်ပါေြကာင်း ဒီေနရာကေန ရှိခိုးဦးတိုက် ေလျှာက်ထားပါတယ်ဘုရား။
အခုလို အပင်ပန်းခံ၍ တကူးတက ြပည်လည်ေြဖြကားေပးတဲ့ မေချာကို အရမ်းကို ေကျးဇူးတင်ပါတယ် ...ရှမ်းစာေပေရးသားပံုများကိုလည်း သိချင်ပါတယ် ..အီးေမးလ်က myohanko88@gmail.com ပါ
အစ်မေချာ blog ေလးဒီထက်မကေအာင်ြပင်ပါေစလို့ဆုေတာင်းေပးပါတယ်..
ေချာေရ..နမ့်ခမ်းက.. မစ်ရှင် ေဆးရံုြကီး အေြကာင်း များ သိမလား မသိ။ ပံုေတွ ပါ ရှိရင်ြဖင့်..ြကည့်ချင် ပါတယ်။
အခု ေလာဆယ်..ကျမ ..နမ့်ခမ်းမစ်ရှင် ေဆးရံုြကီးကို တည်ေထာင်ခဲ့တဲ့ Dr Gordon Seagrave အေြကာင်းေလး ေတွ ဖတ်ေနလို့ပါ။
ရှိများရှိရင်ြဖင့်..သိချင်ပါတယ်.
Post a Comment