ကျွန်မတို့ ကချင်ြပည်နယ်ရဲ့ ဒုတိယြမို့ေတာ်ြဖစ်တဲ့ ဗန်းေမာ်ြမို့ကို အလည်တစ်ေခါက် အေရာက် သွားြကပါစို့လားရှင်။ ြမို့ေတာ်ြဖစ်တဲ့ ြမစ်ြကီးနားြမို့ြပီးရင် ဒုတိယေြမာက်အြကီးဆံုးြဖစ်တဲ့ ဗန်းေမာ်ြမို့ဟာ ဧရာဝတီြမစ်ကမ်းေဘးမှာ တည်ရှိေနတာြဖစ်ြပီး တာပိန်ြမစ်နဲ့ ဆံုတဲ့ ေနရာလည်းြဖစ်ပါတယ်။ ြမစ်ေချာင်း ေပါများြပီး ေြမဆီေြမဩဇာေကာင်းမွန်ကာ စိုက်ပျိုးေြမအများအြပားရှိရာေဒသလည်းြဖစ်ပါတယ်။ တရုတ်ြပည်နဲ့ နီးကပ်စွာ တည်ရှိတာေြကာင့် တရုတ်ပစ္စည်းများ ေရာင်းဝယ်ေဖာက်ကားရာ ကုန်သွယ်ြမို့လို့ ဆိုရင်လည်း မမှားပါဘူးရှင်။ ဗန်းေမာ်ြမို့သို့ ေလေြကာင်း၊ ေရေြကာင်း၊ ကုန်ေြကာင်းများြဖင့် သွားေရာက်နိုင်ြပီး သေဘင်္ာြဖင့် ေအာက်ြမန်မာြပည်အရပ်ရပ်သို့ တရုတ်ြပည်ထွက် ကုန်စည်စီးဆင်းရာ အချက်အြခာ ြမို့ြဖစ်ပါတယ်။
ဗန်းေမာ်ြမို့ဆိုတာ ယခုမှ ြမို့ြပအိမ်ရာ တည်ေထာင်ြပီးြဖစ်ေပါ်လာတဲ့ ြမို့မဟုတ်ဘဲ သမိုင်းေြကာင်း ရှည်လျားစွာ ေရှးလွန်ခဲ့ေသာ နှစ် ေပါင်း ေြမာက်ြမားစွာကတည်းက တည်ရှိြဖစ်ေပါ်ခဲ့တဲ့ ြမို့တစ်ြမို့ ြဖစ်ပါတယ်။ ဗန်းေမာ်ြမို့ဟာ မူလအမည်ြဖစ်တဲ့ မန်ေမာ် (ရှမ်းဘာသာြဖင့် အိုးလုပ်ေသာ ေဒသ) ဆိုတဲ့ အမည်ကေန ဗန်းေမာ်ြမို့ရယ်လို့ ကာလေရွ့ေလျာကာ ေြပာင်းလဲလာေြကာင်း သိရပါတယ်။ ြမို့တစ်ြမို့ကို အလည်ြဖစ်ေစ၊ အေြကာင်းေြကာင်းေြကာင့်ြဖစ်ေစ ေရာက်တိုင်းမှာ ြမို့ရဲ့ သမိုင်းေတွကို စိတ်ဝင်စားမိတဲ့ ကျွန်မက ရာဇဝင်ေတွြပည့်ေနတဲ့ ေရှးေဟာင်းဘုရင်ေတွတည်ခဲ့ေသာ ဗန်းေမာ်ြမို့ကို စိတ်ဝင်စားမိပါတယ်။ ဒါေြကာင့် သမိုင်းအေထာက်အထား စာအုပ်ေတွကို လိုက်ရှာြပီး ဖတ်ြကည့်တဲ့အခါ ဗန်းေမာ်ြမို့ရဲ့ သမိုင်းေြကာင်းဟာ အလွန်စိတ်ဝင်စားစရာ အလွန်ေကာင်းတာကို ေတွ့ရပါတယ်။ ကျွန်မ ဖတ်မိထားတဲ့ ဗန်းေမာ်ြမို့အေြကာင်းေလးကို သမိုင်းတစ်ပုဒ်လိုြဖစ်ေစ၊ ပံုြပင်ေလးတစ်ပုဒ်လိုြဖစ်ေစ နားေထာင်ြကည့်ပါလားရှင်။
ေရွှကျီးနားေစတီအဝင်ဝ
ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်
ေစတီတည်ရှိရာ လွမ်းေမာဖွယ် ေတာင်တန်းများနဲ့ တာပိန်ြမစ်ကမ်း
သာယာတင့်ေမာဖွယ်ေကာင်းတဲ့ ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်ရှိရာ ေကျာင်းပုရဝုဏ်
ဗန်းေမာ်ြမို့အေြကာင်း ေြပာရမယ်ဆိုရင် ေရွှကျီးနားေစတီနဲ့ အိုက်ေခါေတာ်ေစတီ အေြကာင်းကိုလည်း ချန်လှပ်ထားလို့ ရမယ် မထင်ပါဘူး။ ဘာလို့ဆို ဗန်းေမာ်ြမို့နဲ့ အိုက်ေခါေတာ် ေစတီ၊ ေရွှကျီးနားဘုရားတို့ဟာ ခွဲြခားလို့ မရနိုင်တဲ့ သမိုင်းေြကာင်းေတွ ရှိေနခဲ့ပါတယ်။ ဗန်းေမာ်ြမို့ရဲ့ နာမည်ေကျာ် သမိုင်းဝင် ေရွှကျီးနားေစတီနဲ့ အိုက်ေခါေတာ်ေစတီဟာလည်း လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်ေပါင်းများစွာ အိန္ဒိယမှာ သီရိဓမ္မာ ေသာကမင်းြကီး စိုးစံချိန်မှာဘဲ တည်ထားခဲ့တယ်လို့ သမိုင်းေြကာင်းများက ြပဆိုပါတယ်။ နှစ်ေပါင်း ေထာင်ချီ သက်တမ်းရှိြပီြဖစ်တဲ့ ေရွှကျီးနားေစတီကို လှူဒါန်းတည်ေဆာက်ခဲ့တဲ့ ဘုရင်ဟာလည်း ဗန်းေမာ်ြမို့ရယ်လို့ ြဖစ်ေပါ်လာမဲ့ စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့ကို ေရှးဦးမဆွ တည်ေထာင်ခဲ့ေသာ ဘုရင်စေမ္ပယျမင်းရဲ့ ြမစ်ေတာ် ဘုရင်စိတ္တရာဇာမင်းနဲ့ စိတ္တရာဇာမင်းြကီးရဲ့ သားေတာ် ဝိမလမင်းသားတို့ ြဖစ်ပါတယ်။ စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့ကို စစဦး တည်ခဲ့တဲ့ ဘုရင်က စေမ္ပယျမင်း ြဖစ်ပါတယ်။
မူလက ၎င်း စေမ္ပယျမင်းဟာ အိန္ဒိယနိုင်ငံ မစ္ဈိမေဒသ အဂင်္တိုင်းရှိ စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်တွင် စိုးစံေနေတာ်မူခဲ့ရာ မိုးေခါင်ေသာနှစ်တစ်နှစ်တွင် ၎င်းတို့နှင့် နယ်ေြမချင်း ကပ်လျှက်ရှိေသာ မဂဓတိုင်းနှင့် စမ္ပာြမစ်ေရကို ခွဲေဝသံုးစွဲမှုတွင် အြငင်းပွားရာမှာ စစ်မက်ြဖစ်ပွားပါတယ်။ အဂင်္တိုင်းဘက်မှ စစ်ရှံုးေသာအခါ ြပည့်ရှင်ဘုရင် စေမ္ပယျမင်းဟာ မင်းမိဖုရား၊ ေနာက်လိုက်ေနာက်ပါ အေချွအရံတို့ြဖင့် ထွက်ေြပးတိမ်းေရှာင်လာရာ ြမန်မာနိုင်ငံ အထက်ပိုင်း တာပိန်ြမစ်နှင့် ဧရာဝတီြမစ်တို့ ေပါင်းဆံုရာအရပ်ကို ေရာက်ရှိလာြကပါတယ်။ ြမို့သစ် နန်းသစ်တည်ဖို့ ေြမအေနအထား ေကာင်းမွန်တဲ့အတွက် ၎င်းေနရာကို ြမို့သစ်တည်ြကြပီး မူလက စိုးစံခဲ့တဲ့ စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့ကို သတိတရအေနြဖင့် ြမို့သစ်ကိုလည်း စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့လို့ အမည်နာမ ေခါ်တွင်ေစခဲ့ပါတယ်။
စေမ္ပယျမင်း နတ်ရွာစံ ကံေတာ်ကုန်တဲ့အခါ သားေတာ် ြဗဟ္မာရကုမ္မာ က ထီးနန်းကို ဆက်လက်စိုးစံပါတယ်။
ြဗဟ္မာရကုမ္မာမင်းမှာ ထီးေမွနန်းေမွအတွက် သားေတာ်တစ်ပါးမှ ထွန်းကားြခင်းမရှိဘဲ ရုပ်ရည်ေချာေမာတင့်တယ်ကာ မိန်းမြမတ်အဂင်္ါတို့နဲ့ ြပည့်စံုတဲ့ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာ မင်းသမီးတစ်ပါးသာ ထွန်းကားလာပါတယ်။ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာ အရွယ်ေရာက်လာချိန်မှာ မုဆိုးမတစ်ဦးရဲ့ သားြဖစ်သူ အိုက်ေခါေတာ်က ေတွ့ြမင်ြပီး ချစ်ခင်နှစ်သက် စံုမက်စွဲလန်းကာ မအိပ်နိုင် မစားနိုင်ြဖစ်တာေြကာင့် မခင် မုဆိုးမြကီးက သားြဖစ်သူအတွက် နန်းေတာ်ထဲဝင်ေရာက်ကာ ဘုရင်ြကီးအား အကျိုးအေြကာင်း ေလျှာက်ထားြပီး ဘုရင်ြကီးရဲ့ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာနဲ့ လက်ထပ်စံုဖက်ေပးဖို့ ေတာင်းပန်ေလျှာက်ထားပါတယ်။ အိုက်ေခါေတာ်ဆိုတာက ရှမ်းဘာသာနဲ့ ေခါ်တဲ့ အမည်ြဖစ်ပါတယ်။ ေရှးယခင်ကတည်းက ၎င်းေဒသမှာ ရှမ်းလူမျိုးများ အေြခချေနထိုင်ခဲ့တာ သမိုင်း အေထာက်အထားများအရ ထင်ရှားလှပါတယ်။
ြဗဟ္မာရကုမ္မာမင်းမှာ ထီးေမွနန်းေမွအတွက် သားေတာ်တစ်ပါးမှ ထွန်းကားြခင်းမရှိဘဲ ရုပ်ရည်ေချာေမာတင့်တယ်ကာ မိန်းမြမတ်အဂင်္ါတို့နဲ့ ြပည့်စံုတဲ့ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာ မင်းသမီးတစ်ပါးသာ ထွန်းကားလာပါတယ်။ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာ အရွယ်ေရာက်လာချိန်မှာ မုဆိုးမတစ်ဦးရဲ့ သားြဖစ်သူ အိုက်ေခါေတာ်က ေတွ့ြမင်ြပီး ချစ်ခင်နှစ်သက် စံုမက်စွဲလန်းကာ မအိပ်နိုင် မစားနိုင်ြဖစ်တာေြကာင့် မခင် မုဆိုးမြကီးက သားြဖစ်သူအတွက် နန်းေတာ်ထဲဝင်ေရာက်ကာ ဘုရင်ြကီးအား အကျိုးအေြကာင်း ေလျှာက်ထားြပီး ဘုရင်ြကီးရဲ့ သမီးေတာ်မုဥ္စန္ဒာနဲ့ လက်ထပ်စံုဖက်ေပးဖို့ ေတာင်းပန်ေလျှာက်ထားပါတယ်။ အိုက်ေခါေတာ်ဆိုတာက ရှမ်းဘာသာနဲ့ ေခါ်တဲ့ အမည်ြဖစ်ပါတယ်။ ေရှးယခင်ကတည်းက ၎င်းေဒသမှာ ရှမ်းလူမျိုးများ အေြခချေနထိုင်ခဲ့တာ သမိုင်း အေထာက်အထားများအရ ထင်ရှားလှပါတယ်။
နန်းေတာ်ထဲ ဝင်ေရာက်ေလျှာက်ထားတဲ့ မုဆိုးမြကီးရဲ့ စကားကို ြကားရတဲ့ ဘုရင်ြကီးဟာ မတန်မရာစကား လာေရာက်ေလျှာက်ထားတဲ့ မုဆိုးမြကီးစကားကို ေဒါသအမျက် ေြခာင်းေြခာင်းထွက်ကာ ရာဇမာန်ရှေလေသာ်လည်း ပညာရှိဘုရင်ြကီးက သူရဲ့ ေဒါသကို အြပင်ကို မထွက်ေစဘဲ နန်းေတာ်နဲ့ အိုက်ေခါေတာ်တို့ရဲ့ အိမ်လမ်းတစ်ေလျှာက် ေရွှတံတား၊ ေငွတံတားကို ညတွင်းချင်းခင်းနိုင်ပါက သမီးေတာ်နဲ့ လက်ထပ်ထိမ်းြမားေပးမယ်။ မခင်းနိုင်ရင် အိုက်ေခါေတာ်ကို သတ်ေစ လို့ အမိန့်ေတာ်ချတယ်လို့ ဗန်းေမာ်ြမို့ရာဇဝင်မှာ ြပဆိုပါတယ်။ ဒါကေတာ့ ကျွန်မ ဖတ်မိတဲ့ ဗန်းေမာ်ြမို့ရဲ့ သမိုင်းေြကာင်းထဲက တစ်စိတ်တစ်ပိုင်းပါ။ တိုင်းြပည်အုပ်ချုပ်တဲ့ ဘုရင်ေတွများ ေြကာက်ဖို့ေကာင်းလိုက်တာ။ ဘာမဆို သူတို့ အမိန့််ချတာနဲ့ဘဲ ြဖစ်ေြမာက်ေအာင် လုပ်ေပးရေတာ့တာပါဘဲ။ မလုပ်နိုင်ရင်လည်း မင်းြပစ်မင်းဒဏ်က ခံရေပဦးေတာ့မယ်။
ဗန်းေမာ်ြမို သမိုင်းကို ဆက်ပါဦးမယ်။ ဆင်းရဲသူများြဖစ်တဲ့ မုဆိုးမြကီးနဲ့ အိုက်ေခါေတာ်တို့ဟာ ညတွင်းချင်း ေရွှတံတား၊ ေငွတံတားမခင်းနိုင်တဲ့အတွက် ဖမ်းဆီးခံရြပီး ကွက်မျက်ဖို့အတွက် လည်ပင်းထိေရာက်ေအာင် ေြမတွင်းမှာ ြမုပ်နှံထားတာကို ခံရပါတယ်။ အဲဒီချိန်မှာဘဲ တရုတ်ြပည် (ထိုစဉ်ကေတာ့ ဂန္ဓာလရာဇ်လို့ ေခါ်တွင်ပါတယ်) ဥတည်မင်းြကီးက ထူးဆန်းေသာ ေရွှြကုတ်ြကီးတစ်လံုးနဲ့အတူ ေရွှသဝဏ်လွှာတစ်ေစာင်ကို သံတမာန်များနဲ့ ပို့ေဆာင်လာပါတယ်။ ေရွှြကုတ်တွင် ထုလုပ်ထားေသာ အရုပ်များမှာ လူရုပ်ပံု နှစ်ခု ပါရှိြပီး လူရုပ်တစ်ခုမှာ တစ်ခုမှာ ပုဝါ( စုလျား)ကို ရင်ဘတ်တွင်သိုင်းကာ ေလးကိုကိုင်ကာ ပစ်ခွင်းေနဟန်ြဖစ်ြပီး ေနာက်ထပ် လူရုပ်တစ်ခုမှာ ြမှားထိမှန်ြပီး ေြမြပင်တွင် လဲကျေနကာ ညာလက်ြဖင့် ြမှားကို ကိုင်ထားဟန် ထုလုပ်ထားပါတယ်။ သဝဏ်လွှာမှာ ေရးသားထားတာက ေရွှြကုတ်ြကီးထဲမှာ ဘယ်လိုပစ္စည်းေတွ ရှိေနတယ်ဆိုတာကို အဖံုးကို ဖွင့်မြကည့်ဘဲ ဉာဏ်ပညာနဲ့ ေတွးေခါ်စဉ်းစားကာ ေြဖဆိုရန် ေရးသားထားတာ ေတွ့ရပါတယ်။ ေရွှြကုတ်အတွင်း ဘယ်ကဲ့သို့ ပစ္စည်းများရှိေြကာင်းကို ရရက်အတွင်း မေြဖဆိုနိုင်ခဲ့ရင် စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်ကို အပ်နှင်းရန် မှန်မှန်ကန်ကန် ေြဖဆိုနိုင်ခဲ့ပါက စမ္ပာနဂိုရ်နှင့် နယ်ေြမချင်း ထိကပ်ေနေသာ တရုတ်ြပည်ပိုင် ေကာမ္ဗီနယ်ေြမတစ်ခုအား လက်ေဆာင်ေပးပါမည် လို့ ပါရှိပါတယ်။
ေရွှြကုတ်ထဲမှာ ဘာေတွရှိမယ်လို့ မသိနိုင်၊ မေြဖနိုင်တဲ့ ဘုရင် ြဗဟ္မာရမင်းြကီးဟာ “ေမးခွန်းပုစ္ဆာကို ေြဖဆိုနိုင်သူအား ေယာကျာ်းြဖစ်ပါက သမီးေတာ်နဲ့ လက်ထပ်ကာအိမ်ေရှ့မင်းအရာ ေပးသနားမည်၊ မိန်းမြဖစ်ပါက အသြပာေငွ တစ်သိန်းေပးမည်” ဟု ေမာင်းခတ်ေြကြငာေစခဲ့ပါတယ်။ သို့ေသာ် ေြဖဆိုနိုင်သူ တစ်ေယာက်မှ ေပါ်ထွက်မလာခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီချိန်မှာ ေြမြကီးလည်ပင်းထိ ြမုပ်နှံခံထားရတဲ့ အိုက်ေခါေတာ်က ေြကာ်ြငာချက်ကို ြကားသိရြပီး အေမးပုစ္ဆာကို သူေြဖဆိုနိုင်ေြကာင်း ပါးကွက်သားတို့ကေနတစ်ဆင့် ဘုရင့်ထံ ေလျှာက်ထားတဲ့အခါ ဘုရင်းြကီးက အိုက်ေခါေတာ်ကို အေနှာင်အဖွဲ့ကေန ေခတ္တကင်းလွတ်ေစြပီး ေရမိုးချိုး၊ ဝတ်ေကာင်းစားလှ ဝတ်ဆင်ေစကာ နန်းေတာ်ထဲ ဝင်ေရာက်ေစပါတယ်။
နန်းေတာ်ထဲေရာက်လာြပီး ဘုရင်ြကီးနဲ့တကွ တစ်ဖက်နိုင်ငံမှ သံတမာန်များ၊ မူးြကီးမတ်ရာ ေသနာပတိများ အေရှ့မှာ ေရွှြကုတ်တွင် ထွင်းထုထားတဲ့ ရုပ်ထုများကို ေသချာစူးစိုက်ေလ့လာြပီး “ ေရွှြကုတ်တွင် ပါဝင်ေသာ လူရုပ်နှစ်ခုအနက် ပုဝါကို ရင်ဘတ်တွင် ရစ်သိုင်းကို ေလးြမှားကို ပစ်ခွင်းေနဟန်ရှိသည့် လူရုပ်တွင် ရင်ဘတ်တွင်စည်းေနှာင်ထားေသာ ပုဝါနှင့် ကိုင်ေဆာင်ထားေသာ ေလးမှာ လူရုပ်နှင့် နှိုင်းယှဉ်ပါက အနည်းငယ် ြကီးေနသည်ကို ေတွ့ရသြဖင့် ေရွှြကုတ်ထဲတွင် ပိတ်အုပ်နှင့် လက်နက် ပါရှိမည်။ အြခားလူရုပ်တစ်ခုြဖစ်ေသာ ေြမြပင်ေပါ် လဲကျေနဟန် လူရုပ်မှာ လက်တစ်ဖက်က ကိုင်ထားေသာ ြမှား၏ ြမှားဦးမှာ ကိုယ်တွင်းသို့ စူးဝင်ေနြခင်းမရှိဘဲ လက်ဖျားတွင် ေပါ်ေနဟန် ရှိသြဖင့် ပိတ်အုပ်အတွင်းတွင် ချွန်ထက်ေသာ သံေချာင်း(သို့မဟုတ်) အပ် ပါရှိလိမ့်မည် ” လို့ ေြဖဆိုပါတယ်။
တရုတ်ကိုယ်စားလှယ် သံတမန်များက ေရွှြကုတ်ကို ဖွင့်ြပတဲ့အခါ အိုက်ေခါေတာ် လုလင်ေြဖြကားတဲ့အတိုင်း မှန်ကန်ေနတာကို ေတွ့ရှိရတဲ့အတွက် ဘုရင် ြဗဟ္မာရမင်းြကီးနဲ့ အမတ်များက အိုက်ေခါေတာ်ကို ချီးမွမ်းြကသလို တရုတ်သံတမန်တို့ကလည်း ကတိစကားအတိုင်း နယ်ေြမချင်းထိစပ်ေနတဲ့ ေကာမ္ဗီနယ်ကို ဘုရင် ြဗဟ္မာရမင်းြကီးအား ေပးအပ်ကာ လာရာလမ်းကို ြပန်သွားြကပါေတာ့တယ်။ ဘုရင်ြကီးလည်း ကတိစကားအတိုင်း အိုက်ေခါေတာ်နဲ့ သမီးေတာ်ကို လက်ထပ် ထိမ်းြမားကာ အိမ်ေရှ့မင်းအရာ ေပးလိုက်ပါတယ်။ ဘုရင် ြဗဟ္မာရမင်းြကီး ကံေတာ်ကုန်တဲ့အခါ အိမ်ေရှ့မင်းြဖစ်တဲ့ အိုက်ေခါေတာ်က စမ္ပာနဂိုရ်ထီးနန်းကို ဆက်လက် စိုးစံအုပ်ချုပ်ပါတယ်။
အိုက်ေခါေတာ်ဘုရင်နဲ့ မိဖုရား မုဥ္စန္ဒာတို့မှာ စိတ္တရာဇာနဲ့ ဂုတ္တရာဇာဆိုတဲ့ သားေတာ်နှစ်ပါး ဖွားြမင်ပါတယ်။ သားေတာ်ြကီး စိတ္တရာဇာကို အြခားနယ်မှ သမီးကညာအြဖစ် လာေရာက်ဆက်သေသာ မင်းသမီးပုပ္ဖဝတီနှင့် လက်ထပ်ေပးြပီး အိမ်ေရှ့မင်းရာထူး ေပးလိုက်ကာ သားေတာ်ငယ်ကိုေတာ့ စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့နဲ့ ၁၂မိုင်ကွာေဝးတဲ့ ေကျာက်ဆီးြမို့တွင် ဘုရင်အြဖစ် အုပ်ချုပ်ေစပါတယ်။ ေကျာက်ဆီးြမို့တည်ေနရာဟာ ယေန့ချိန်မှာ မိုးေမာက်ြမို့အမည်ရတဲ့ ြမို့ တည်ရှိတဲ့ေနရာ ြဖစ်ေြကာင်း သိရပါတယ်။ ဘုရင်ြဖစ်လာတဲ့ အိုက်ေခါေတာ်ဟာ ဘုရင်ြဗဟ္မာရမင်းြကီး အမျက်ရှြပီး သူ့ကို ေြမမှာြမုပ်ြပီး အကျဉ်းချထားတဲ့ ေနရာမှာ အထိမ်းအမှတ် ေစတီတစ်ဆူ တည်ထားေတာ်မူပါတယ်။ ၎င်းေစတီမှာ ယေန့ထိတိုင် အိုက်ေခါေတာ်ေစတီလို့ ေခါ်တွင်ပါတယ်။ အိုက်ေခါေတာ်ေစတီဟာ ဗန်းေမာ်ြမို့နဲ့ မလှမ်းမကမ်း တာပိန်ြမစ်ကမ်းမှာ တည်ရှိပါတယ်။
ြမတ်စွာဘုရား၏ ဓာတ်ေတာ်တစ်ဆူ ဌာပနာထားသည့် သိမ်မဟာ ေရွှေစတီေတာ်ြကီး၏ အနီးကပ်ပံုေတာ်
အိုက်ေခါေတာ်ေစတီေတာ်
အိုက်ေခါေတာ်ေစတီ ဒါယကာ အိုက်ေခါေတာ်မင်းြကီး နတ်ရွာစံ ကွယ်လွန်တဲ့အခါ သားေတာ်ြကီး အိမ်ေရှ့မင်း စိတ္တရာဇာက ထီးနန်းဆက်ခံပါတယ်။ သို့ေသာ်လည်း သားေတာ်ြကီး ထီးနန်းဆက်ခံတာကို ေကျာက်ဆီးြမို့မှာ ဘုရင်လုပ်ေနတဲ့ သားေတာ်ငယ် ဂုတ္တရာဇာက ြကားသိြပီး စမ္ပာနဂိုရ်ထီးနန်းကို အသာတြကည်အပ်နှင်းဖို့နဲ့ မအပ်နှင်းပါက စစ်တိုက်ခါ အနိုင်ယူမည်ြဖစ်ေြကာင်း သဝဏ်လွှာြဖင့် အေရးဆိုလာပါတယ်။ စစ်မက်ြဖစ်ပွားမှာကို မလိုလားတဲ့ စိတ္တရာဇာဘုရင်က တိုင်းသူြပည်သားတို့ စစ်ေြကာင့် ေဘးဒုက္ခေရာက်မှာကို ေမျှာ်ေတွးြပီး ရန်တံု့နှင်းြခင်း မြပုေတာ့ဘဲ ဘုရင်နှင့်မိဖုရားနှစ်ပါး ဆင်ေတာ်ကိုစီးနှင်းကာ ေနြပည်ေတာ် ေြမာက်တံခါးမှထွက်၍ တာပိန်ြမစ်ကိုြဖတ်ကူးကာ ြမို့ကိုစွန့်ခွာပါတယ်။
စစ်မက်မြဖစ်ပွားလိုတာေြကာင့် ဘုရင်စိတ္တရာဇာနဲ့ မိဖုရားတို့ ထီးနန်းကို စွန့်ခွာသွားြပီြဖစ်ေြကာင်း ြကားသိရတဲ့ ညီေတာ် ဂုတ္တရာဇာဟာ ထီးနန်းအေရးစိတ်မေအးနိုင်ေသးဘဲ ေနာင်ေတာ်ဘုရင်နဲ့ မရီးြဖစ်သူ မိဖုရားကို လိုက်လံဖမ်းဆီးေစပါတယ်။ ဆင်စီး၍ ထွက်ေြပးရေသာ ဘုရင်နဲ့ မိဖုရားတို့မှာေတာေတာင်များကို ေကျာ်ြဖတ်ကာ တိမ်းဖာေတာင်သို့ ဆိုက်ေရာက်ကာခရီးတေထာက်နားပါတယ်။ ထို့ေနာက် ဆက်လက် ထွက်ေြပးြကြပန်ရာ လမ်းခရီးတွင် ေကျာက်ဂူြကီးတစ်ခုမှာ ခိုေအာင်းြကပါတယ်။ ကိုယ်ေလးလက်ဝန် ရှိေနြပီြဖစ်တဲ့ မိဖုရားြကီးက ြပင်းထန်လွန်းတဲ့ ခရီးြကမ်းကို ဆက်လက် မသွားနိုင်ေတာ့တဲ့အတွက် ဘုရင်ြကီးသာ လွတ်ေအာင် ေြပးပါရန် တိုက်တွန်းေလျှာက်ထားပါတယ်။ ထိုေြကာင့် မိဖုရားပုပ္ဖဝတီက ေကျာက်ဂူြကီးတွင် ခိုေအာင်းချန်ေနရစ်ြပီး ဘုရင် စိတ္တရာဇာက ကိုယ်လွတ်ရုန်းကာ ထွက်ေြပးစဉ်မှာပင် ညီေတာ် ဂုတ္တရာဇာရဲ့ စစ်တပ်မှ ရဲမက်စစ်သည်များက လက်ရဖမ်းဆီးမိသွားပါတယ်။ ဖမ်းမိတဲ့ ဘုရင်ြကီး စိတ္တရာဇာကို ညီေတာ်ြဖစ်သူက အကျဉ်းချြပီး ချုပ်ေနှာင်ဖမ်းဆီးထားခဲ့ပါေတာ့တယ်။
ေနြပည်ေတာ်မှ လျှို့ဝှက်စွာလိုက်ပါလာတဲ့ သစ္စာရှိ လူယံုများက ဘုရင်ြကီးအဖမ်းခံရတဲ့သတင်းကို မိဖုရားထံ ပို့ေဆာင်ြကပါတယ်။ မိဖုရားဟာ ေတာင်ေပါ်ေဒသတစ်ခုမှာ ေရွ့ေြပာင်းကာ ေတာတွင်းမှာပဲ လျှို့ဝှက်စွာ ခိုေအာင်းေနခဲ့ရပါတယ်။ အဲဒီလို ခိုေအာင်းေနရင်း ကိုယ်ဝန်ရင့်မာြပီး သားေတာ်ေလးတစ်ပါး ဖွားြမင်လာခဲ့ပါတယ်။ သားေတာ်ကို ဝိလာသမင်းသားရယ်လို့ အမည်ေပးခဲ့ပါတယ်။ မိဖုရားနဲ့ သားေတာ်တို ခိုေအာင်းြကီးြပင်းခဲ့တဲ့ ေတာင်ကိုလည်း ဝိလာသေတာင်ရယ်လို့ ယခုချိန်ထိတိုင် အမည်တွင်ေနတာ ေတွ့ရမှာြဖစ်ပါတယ်။ အဲဒီ ဝိလာသေတာင်ေပါ်မှာ ဝိလာသမင်းသား ငယ်စဉ်က ေဆာ့ကစားခဲ့တဲ့ ေကျာက်အိုး၊ ေကျာက်ေရမှုတ်၊ ေကျာက်ပုခက် တို့ဟာလည်း ယခုချိန်ထိ ကျန်ရှိေနေသးတယ်လို့ဆိုပါတယ်။
ဇာတ်လမ်းကို အကျဉ်းချုပ်ရရင် ေတာတွင်းမှာြကီးြပင်းလာတဲ့ ဝိလာသမင်းသားအရွယ်ေရာက်ချိန်မှာ မယ်ေတာ်က အေြကာင်းစံုကိုေြပာြပတဲ့အတွက် သူ့ဖခင် ဘုရင်ြကီးမှာ စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်ြကီးမှာ ဖမ်းဆီးချုပ်ေနှာင်ခံထားရေြကာင်း သိရြပီး ဖခင်အားသွားေရာက်ေတွ့ဆံုလိုေြကာင်း မိခင်အား ခွင့်ေတာင်းပါတယ်။ မိခင်က ဘေထွးေတာ်ြဖစ်သူ ဂုတ္တရာဇာဘုရင်က သားေတာ်ကို ဖမ်းဆီးအေရးယူမည်စိုးတာေြကာင့် မသွားရန်တားြမစ်ေသာ်လည်း ဆန္ဒြပင်းြပလွန်းေသာ သားေတာ်ေြကာင့် ခွင့်ြပုလိုက်ရပါတယ်။ ဖခင်ြဖစ်သူနဲ့ ေတွ့ခွင့်ရခဲ့ရင် သားြဖစ်ေြကာင်း သက်ေသြပဖို့ မိခင် မိဖုရားြကီးက သူမ လက်မှာဝတ်ဆင်ထားတဲ့ ပတ္တြမားလက်စွပ်ကို ေပးအပ်လိုက်ပါတယ်။
စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်ကို အစ်ကိုေတာ် စိတ္တရာဇာမင်းရဲ့ သားေတာ် ဝိလာသမင်းသား ချီတက်လာေြကာင်း ြကားသိတဲ့ ဘုရင် ဂုတ္တရာဇာက အတွင်းရန်ကို အရင် သုတ်သင်ရှင်းလင်းရန် ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ့ အစ်ကိုေတာ်ကို သတ်ေစဟု အမိန့်ထုတ်ြပန်ပါေတာ့တယ်။ အသတ်ခံရန်အတွက် သူသတ်ကုန်းကို ေခါ်ေဆာင်လာြခင်း ခံရတဲ့ စိတ္တရာဇာဘုရင်နဲ့ သားြဖစ်သူ ဝိလာသမင်းသားတို့ဟာ သူသတ်ကုန်းမှာ ဆံုေတွ့ြကြပီး အေြကာင်းစံုကို သိကာ ပတ္တြမားလက်စွပ်ေြကာင့်လည်း သားမှန်း သိလိုက်ရပါတယ်။ ဝိလာသမင်းသားဟာ ဖခင်ကိုယ်စား သူ့ကိုသတ်ပါလို့ ဘေထွးေတာ် ဂုတ္တရာဇာဘုရင်အား ခွင့်ပန်ေလျှာက်ထားပါတယ်။ စိတ္တရာဇာ ဘုရင်လည်း အစ်ကိုေတာ်ကို လွှတ်ြပီး တူေတာ် ဝိလာသမင်းသားကို ဖမ်းဆီးကာ နည်းလမ်းအမျိုးမျိုးြဖင့် သတ်ဖို့ ြကိုးစားပါေတာ့တယ်။
ဓား၊ လှံလက်နက်တို့နဲ့ ခုတ်သတ်ေသာ်လည်း ဓားကျိုး လှံကျိုးြခင်း၊ ဧရာဝတီြမစ်နဲ့ တာပိန်ြမစ်တို့ဆံုရာ ဝဲဂယက်အတွင်း ပစ်ချေသာ်လည်း အသက်ရှင်လျှက်သား ြပန်ေပါ်လာြခင်း၊ မီးရှို့သတ်ေသာ်လည်း မီးမေလာင်ြခင်း၊ ဆင်နင်း၍ သတ်ေစေသာ်လည်း ဆင်က မနင်းြခင်း၊ ဧရာဝတီ ဒုတိယြမစ်ကျဉ်းရှိရာ ေကျာက်ေတာင်ထိပ်မှ တွန်းချေသာ်လည်း ေတာင်ေြခရှိ နတ်မျက်နှာ ရွာသားတို့ ကယ်တင်မှုေြကာင့် အသက်ရှင်လျှက် ရှိေနြခင်းတို့ေြကာင့် ဝိလာသမင်းသားရဲ့ ကံတရားြကီးမားပံုကို ေြကာက်ရွံ့လာတဲ့ ဘေထွးေတာ် စိတ္တရာဇာမင်းက မူလစံြမန်းရာ ေကျာက်ဆီးြမို့(မိုးေမာက်ြမို့) ကို ြပန်ြကွစဉ်မှာဘဲ ြမို့အနီးက နမ့်ကျရီေချာင်းတွင် ကံေတာ်ကုန်တယ်လို့ ဆိုပါတယ်။
စိတ္တရာဇာဘုရင်ြကီး စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်ထီးနန်းကို ြပန်လည်စိုးစံချိန်မှာ သားေတာ် ဝိလာသမင်းသားကို ကယ်တင်ခဲ့တဲ့ နတ်မျက်နှာေတာင်မှ ရွာသားများကို ေကျးဇူးတင်ေသာအားြဖင့် စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်ရဲ့ ဆင်ေြခဖံုးအရပ်ြဖစ်တဲ့ ေနရာတစ်ခုကို အိုးလုပ်ငန်း လုပ်ကိုင်ေစဖို့ ေနရာချထားေပးေတာ်မူြပီး ၎င်းေနရာကို မန်ေမာ်ရယ်လို့ အမည်တွင်ေစခဲ့ပါတယ်။ မန်ေမာ်အရပ်မှာ ေနထိုင်ြကသူများဟာ အိုးလုပ်ငန်းကို လုပ်ကိုင်ဖို့ ေြမကိုတူးဆွြကရတာေြကာင့် ေြမြပင်ေတွဟာ ကျင်းေတွ၊ ချိုင့်ေတွ ေပါများလွန်းစွာ ရှိေနတယ်လို့ ဗန်းေမာ်ြမို့သမိုင်းနဲ့ ေရွှကျီးနား ေစတီသမိုင်းစာအုပ်ေတွမှာ ြပဆိုပါတယ်။ တကယ်လို့များ သင်ဟာ ဗန်းေမာ်ြမို့ကို အလည်ေရာက်ခဲ့မယ်ဆိုရင် ယခုချိန်ထိတိုင် ဗန်းေမာ်ြမို့တည်ရှိရာ အရပ်ဟာ ကျင်းေတွ၊ ချိုင့်ေတွ ေပါများလှတာကို ေတွ့ရမှာြဖစ်ပါတယ်။ မန်ေမာ်ဆိုတဲ့ အမည်ဟာလည်း ရှမ်းဘာသာအရ အိုးလုပ်တဲ့ အရပ်လို့ ေခါ်တွင်တာြဖစ်ပါတယ်။
စိတ္တရာဇာဘုရင်ဟာ မိဖုရားပုပ္ဖဝတီကို သွားေရာက်ေခါ်ေဆာင်ဖို့ သားေတာ်ကို ရဲမက်အေစာင့်အေရှာက်များြဖင့် ေစလွှတ်လိုက်ေသည်လည်း ဝိလာသေတာင်ေပါ်ရှိ ေကျာက်ဂူြကီးသို့ ေရာက်တဲ့အခါ မိဖုရားြကီးမှာ သက်ေတာ်ကုန်ေနြပီ ြဖစ်တဲ့အတွက် ယူကျံုးမရ ြဖစ်ပါြပီး ဖခင် ဘုရင်ြကီးအားလည်း အေြကာင်းြကားပါတယ်။ စိတ္တရာဇာဘုရင်လည်း ေတွ့ခွင့်မြကံုခင် ကံေတာ်ကုန်သွားတဲ့ မိဖုရားအတွက် နှလံုးေြကကွဲြဖစ်ရပါတယ်။ ထို့ေနာက် ဖိဖုရားြကီးရဲ့ အေလာင်းကို ေရွှတလားတွင် ထည့်သွင်းကာ မီးသြဂင်္ိုလ်ပါတယ်။ ထိုမီးသြဂင်္ိုလ်ရာအရပ်မှာ ေစတီတစ်ဆူတည်ထားေတာ်မူြကကာ လွမ်းေစတီလို့ အမည်ေပးပါတယ်။ မင်းသား ငယ်စဉ်ခါက ေဆာ့ကစားခဲ့ရာ အရပ်မှာေတာ့ အားစမ်းေစတီ ကို တည်ထားေတာ်မူခဲ့ပါတယ်။
ဝိလာသ ေတာင်မှ ြပန်ြကွလာြပီး အြခားေတာင်ထိပ်တစ်ခုကေန ငယ်စဉ်ကတည်းက ေနထိုင်ြကီးြပင်းရာ၊ မိခင်ြကီး မီးသြဂင်္ိုလ်ရာ ဝိလာသေတာင်ေတာ်ကို လွမ်းဆွတ် သတိရစွာ ြပန်လည်ေမျှာ်ြကည့်မိတဲ့ အရပ်မှာေတာ့ လွမ်းကျင်ေစတီကိုတည်ထားခဲ့ပါတယ်။ ဘုရင်နဲ့ မိဖုရားတို့ ေခတ္တခိုေအာင်းရာ တိမ်းဖာေတာင်မှာေတာ့ တိမ်းဖာဘုရားကို တည်ထားခဲ့ပါတယ်။ ထို ဝိလာသေတာင်နဲ့ လွမ်းေစတီ၊ တိမ်းဖာေတာင်နဲ့ တိမ်းဖာဘုရားတို့ဟာလည်း ဗန်းေမာ်ြမို့ အနီးတစ်ဝိုက်မှာ ယခုချိန်ထိတိုင် သမိုင်းအေထာက်အထား သက်ေသများအြဖစ် ေတွ့ရှိနိုင်ပါတယ်။
စမ္ပာနဂိုရ်ကို ေရာက်ရှိြပီး ထီးနန်းစိုးစံတဲ့ ဘုရင်နဲ့ သားေတာ်တို့ဟာ အိန္ဒိယမှ ေစတီေပါင်း ရှစ်ေသာင်းေလးေထာင် တည်ထားေတာ်မူတဲ့ ဘုရားဒါယကာ သီရိဓမ္မာေသာကမင်းြကီးထံကေန ြမတ်စွာဘုရားရဲ့ ဓာတ်ေတာ်ေလးဆူကို လက်ခံရရှိေတာ်မူတဲ့အတွက် ၎င်းဓာတ်ေတာ်ေလးဆူကို ဌာပနာြပီး ေစတီေလးဆူ တည်ထားခဲ့ပါတယ်။ ပထမေစတီေတာ်မှာ စမ္ပာနဂိုရ်ေနြပည်ေတာ်အနီး တာပိန်ြမစ်ကမ်းရှိ ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်ြဖစ်ြပီး ဒုတိယေစတီမှာ ဗန်းေမာ်ြမို့တွင်းရှိ ေရွှေစတီ ( သိမ်မဟာေစတီေတာ်)၊ တတိယေစတီမှာ ေကာင်းတံုြမို့ ေရွှစည်းခံုေစတီေတာ်၊ ဟားခမ်းေခါ် ငေဆာင်ချမ်းြမို့ရှိ ြမေစတီေတာ် စတဲ့ ေစတီေလးဆူြဖစ်ပါတယ်။ ေစတီေလးဆူမှာ ေရွှကျီးနားေစတီနဲ့ သိမ်မဟာေစတီကိုသာ ဖူးခွင့်ရခဲ့ြပီး ေရွှစည်းခံုေစတီနဲ့ ြမေစတီတို့ကိုေတာ့ အချိန်မရတာနဲ့ မေရာက်ြဖစ်ခဲ့ပါဘူး။
သမိုင်းဝင် ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်
အလွန်သာယာ ကျယ်ဝန်းေသာ ဘုရားပရဝုဏ်ရှိြပီး သပ္ပါယ်ြကည်ညိုဖွယ်ေကာင်းလှေသာ သိမ်မဟာ ေရွှေစတီေတာ်ြကီး
သိပ်ကို စိတ်ချမ်းသာစရာေကာင်းြပီး ြကာပန်းေတွ ေဝဆာေနတဲ့ ေရကန်ြကီးရယ် အပွင့်ေတွ ေဝဆာစွာ ပွင့်ေဝေနတဲ့ စကားပန်း အနီ၊ အြဖူတို့ေတွ စီတန်းေပါက်ေရာက်ေနတဲ့ ဘုရားဝင်းြကီးဟာ ကျွန်မ အလွန်နှစ်သက် သေဘာကျမိတဲ့ ေနရာတစ်ခုလည်း ြဖစ်ပါတယ်။ ဒီ ေစတီေတာ်ြကီးနဲ့ ဘုရားေကျာင်းဝင်းရှိ သစ်ပင်ပန်းမာန် ရှုခင်းများရဲ့ ပံုများကို ေနာက်ထပ်ပိုစ့်များမှာ ဆက်လက်ေဖာ်ြပချင်ပါတယ်။
ြမတ်စွာဘုရား၏ ဓာတ်ေတာ်တစ်ဆူ ဌာပနာထားသည့် သိမ်မဟာ ေရွှေစတီေတာ်ြကီး၏ အနီးကပ်ပံုေတာ်
ေစတီေလးဆူကို တည်ထားြပီးတဲ့ေနာက် စိတ္တရာဇာဘုရင်ဟာ ထီးနန်းကို ြငီးေငွ့လာတာေြကာင့် သားေတာ် ဝိလာသမင်းသားကို ထီးနန်းလွှဲအပ်ြပီး ြမို့ေတာ်နဲ့ အေရှ့ဘက် မိုင်၂ဝအကွာရှိ တာပိန်ြမစ်ကမ်း ေသာင်ယံမှာ ရဟန်းဝတ်နဲ့ တရားအားထုတ်ေတာ်မူပါတယ်။ ထီးနန်းကို ဆက်ခံတဲ့ ဝိသာလ မင်းသားဟာ စမ္ပာနဂိုရ် ေနြပည်ေတာ်ကေနေြပာင်းေရွ့ြပီး ြမို့အသစ်တည်ဖို့ ဆန္ဒြဖစ်ကာ သူ့ခမည်းေတာ် တရားအားထုတ်ေသာ ေနရာအနီးနားမှာဘဲ ြမို့သစ်ကို ေဖာ်ထုတ်တည်ေထာင်ကာ ြမို့နာမည်ကိုလည်း ြမို့သစ်ြမို့လို့ အမည်သမုတ်ပါတယ်။ ထို့ေနာက်မှာ သူ့ဖခင် တရားအားထုတ်ေသာ ေနရာတွင်လည်း ေစတီတစ်ဆူ တည်ထားြပန်ပါတယ်။ ထီးနန်းစိုးစံေနတဲ့ ဝိလာသ မင်းဟာလည်း စည်းစိမ်းချမ်းသာ အာဏာတို့ကို ြငီးေငွ့စိတ်ြဖစ်လာြပီး ၎င်းတို့ကို စွန့်ခွာချန်ထားရစ်ကာ ေတာထွက် တရားအားထုတ်ြပန်ပါေတာ့တယ်။ ထိုအခါ ြမို့သစ် ေနြပည်ေတာ်တွင် မင်းမရှိေတာ့ဘဲ ြမို့ေတာ်ကို ြကီးြကပ်အုပ်ချုပ်ရန် မှူးမတ်များသာ ကျန်ရစ်ခဲ့ပါတယ်။
ကျန်ရစ်ေလေသာ မှူးမတ်များက ြမို့ေတာ်ကို စုေပါင်းအုပ်ချုပ်ခဲ့ြကြပီး မြကာမီမှာပင် မင်းမရှိေတာ့သည့် ြမို့သစ်ြမို့ေတာ်ကို စွန့်ခွာကာ အုပ်ချုပ်ေရးဌာနကို မန်ေမာ်အရပ်သို့ ေြပာင်းေရွ့ြကြပန်ေတာ့ရာ ထိုအချိန်မှ စကာ စမ္ပာနဂိုရ်မင်းဆက် ြပတ်သွားြပီး မှူးမတ်များကသာ အုပ်ချုပ်လာခဲ့ြကရာ မန်ေမာ်မှသည် ကာလေရွ့ေလျာလာေသာအခါ ဗန်းေမာ်ြမို့ဟူ၍ ေခါ်တွင်လာခဲ့ြခင်း ြဖစ်ပါတယ်။ ဗန်းေမာ်ြမို့ သမိုင်းမှတ်တမ်းများအရ မင်းဆက်ြပတ်ြပီးေနာက်ပိုင်းမှာ ဗန်းေမာ်ြမို့ကို ေစာ်ဘွားများက အဆက်ဆက် အုပ်ချုပ်ခဲ့ေြကာင်း သိရပါတယ်။ ပုဂံြပည်ကို အေနာ်ရထာမင်း အုပ်စိုးစဉ်က ဗန်းေမာ်ြမို့ကို အုပ်စိုးခဲ့ေသာ် ေစာ်ဘွားမှာ သိုလျင်ဘွားြဖစ်ြပီး ကျန်စစ်သားလက်ထက်မှာ သိုစွန်ေစာ်ဘွား၊ အေလာင်းစည်သူမင်း လက်ထက်မှာ သိုတူေစာ်ဘွား၊ နရပတိစည်သူလက်ထက်မှာ သိုခွန်ေစာ်ဘွား စသြဖင့် ေစာ်ဘွားအစဉ်အဆက် စာရင်းများကို မှတ်တမ်းမှတ်ရာများြဖင့် ေတွ့ရှိရပါတယ်။ ခရစ်သက္ကရာဇ် ၁၃ဂဂခုနှစ် (ြမန်မာသက္ကရာဇ် ၇၅၀) ထိ ေစာ်ဘွား ၂၃ဆက်ထိ မှတ်တမ်းတင်ထားတာကို ေတွ့ရတယ်လို့ သိရပါတယ်။ ကုန်းေဘာင်ေခတ် အေလာင်းမင်းတရား လက်ထက်မှ စကာ ( ခရစ်သက္ကရာဇ် ၁၇၅၂ မှ ၁၈၈၅) သီေပါမင်းထိ ဗန်းေမာ်ြမို့ကို အုပ်ချုပ်ခဲ့ြကေသာ ြမို့ဝန်နဲ့ ေစာ်ဘွားများမှာ ၃၁ဦး စာရင်းမှတ်တမ်း ရှိပါတယ်။
နီးကပ်စွာ တည်ရှိေနတဲ့ အိုက်ေခါေတာ်ေစတီနဲ့ ေရွှကျီးနားေစတီေတာ် (အေရှ့က ဘုရားက အိုက်ေခါေတာ်ြဖစ်ြပီး အေနာက်က ဘုရားမှာ ေရွှကျီးနားေစတီြဖစ်ပါတယ်)
ဘိုးေတာ်ဗဒံုမင်း လက်ထက် (၁၈၁ဂခုနှစ်) မှာ ေရွှကျီးနားေစတီတည်ထားရာ တာပိန်ြမစ်ကမ်းဦးကို ေရတိုက်စားခံရသြဖင့် ေစတီြပိုပျက်ကျမည်စိုးေသာေြကာင့် တာပိန်ြမစ်ကမ်းနဖူးမှ ြမစ်နဲ့ အနည်းငယ် လှမ်းေသာ ယခု အိုက်ေခါေတာ် ေစတီအနီးကို ေြပာင်းေရွ့တည်ထားခဲ့ြကတယ်လို့ ဖတ်ရပါတယ်။ မင်းတုန်းမင်း တရားြကီလက်ထက်မှာလည်း ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်ကို ငံုကာ ြပန်လည် ြပုြပင် တည်ထားေတာ်မူကာ ထီးေတာ်ဒါယကာအြဖစ်လည်း ခံယူေတာ်မူခဲ့ပါတယ်။ ၁၈၇၅ခု ေြမငလျင်နဲ့ ၁၉၃၁ ေြမငလျင်တို့ေြကာင့် စိန်ဖူးေတာ်နဲ့ ထီးေတာ်ြပိုကျပျက်စီးရာမှာလည်း ြပန်လည် ြပုြပင်လှူဒါန်းခဲ့ြကြပန်ပါတယ်။ ဒုတိယ ကမ္ဘာစစ်ြဖစ်လာချိန်မှာ ဗံုးဒဏ်ကို ဆိုးဆိုးဝါးဝါးခံရတဲ့ ေစတီေတာ်ကို တစ်ဖန် ြပင်ဆင်ြကရြပန်ပါတယ်။ ယခုအချိန်မှာေတာ့ ေရွှကျီးနား ေစတီြကီးကို ေရွှေရာင်ဝင်းဝါစွာြဖင့် ြကည်ညိုသပ္ပါယ်စွာ ဖူးေတွ့ရမှာြဖစ်ြပီး နှစ်စဉ်နှစ်တိုင်း တေပါင်းလြပည့်ေန့မှ စကာ ေရွှကျီးနားေစတီ ဘုရားပွဲေတာ်ကို စည်ကားသိုက်ြမိုက်စွာ ကျင်းပြကတာကို ေတွ့ရမှာြဖစ်ပါတယ်။
ဒါကေတာ့ ကျွန်မ စိတ်ဝင်စားဖွယ် အထ္ထုပ္ပတ္တိေတွ ရှိခဲ့ေသာ ကျွန်မဖတ်ခဲ့ရတဲ့ ဗန်းေမာ်ြမို့နဲ့ သမိုင်းဝင် ေရွှကျီးနားေစတီတို့ရဲ့ သမိုင်းေြကာင်းြဖစ်ပါတယ်။ ဗန်းေမာ်ြမို့ဆက်ကို စတင်တဲ့ ဘုရင်စေမ္ပယျမင်းဟာ စမ္ပာနဂိုရ်ြမို့ကို စတင်တည်ေထာင်ခဲ့တာြဖစ်တဲ့ အေထာက်အထားအြဖစ်လည်း ဗန်းေမာ်ြမို့မှာ စမ္ပာနဲ့ နဂိုရ်အရပ်တို့ဟာ ယခုချိန်ထိတိုင် ရှိေနပါေသးတယ်။ သို့ေသာ် ကာလေရွ့ေလျာလာြပီြဖစ်လို့ စမ္ပာအမည်မှ စံပါအြဖစ်လည်းေကာင်း၊ နဂိုရ်အမည်မှ ေနာင်ခိုစေသာ အမည်နာမများနှင့် ရပ်ကွပ်အြဖစ် ေြပာင်းလဲ ကျန်ရှိေနခဲ့ပါတယ်။ သမိုင်းေြကာင်း သိပ်ရှည်လွန်းရင် စာဖတ်သူေတွ ပျင်းမှာစိုးတာေြကာင့်အေတာ်များများကို အကျဉ်းချုပ်ကာ ေရးလိုက်ရတာြဖစ်ေပမဲ့ အကျဉ်းချုပ်ထားတာေတာင် အေတာ်ေလး ရှည်လျားေနြပီြဖစ်ပါတယ်။ အေထာက်အထား မြပည့်စံုြခင်း၊ သမိုင်းအချက်အလက်များ လွဲေချာ်ြခင်းတို့ ရှိခဲ့ပါက ကျွန်မရဲ့ လိုအပ်ချက်၊ သမိုင်းဆိုင်ရာ ဗဟုသုတ အားနည်းြခင်းတို့ေြကာင့်သာ ြဖစ်တဲ့အတွက် အမှားပါရှိပါက သီးခံေပးြကပါေနာ်။ မြကာခင်မှာေတာ့ ဗန်းေမာ်ြမို့ရဲ့ လက်ရှိအေနအထား ရှုခင်းများ အေြကာင်းကို ဆက်ပါဦးမယ်ရှင်။
ကိုးကား ။ ။ေရွှကျီးနားမဟာေစတီနှင့် အိုက်ေခါေတာ်ေစတီေတာ်ြမတ် သမိုင်း
ဗန်းေမာ်ြမို့ အထ္ထုပ္ပတ္တိ
22 comments:
ေချာေရ မဂင်္လာပါ ဗန်းေမာ်ြမို့က အိုက်ေခါေတာ် ေစတီေတာ်၊ ေရွှကျီးနားေစတီေတာ်၊ သိမ်မဟာ ေရွှေစတီေတာ်ြကီးတို့ကို တစ်ဝြကီး ဖူးေမျှာ်သွားခဲ့ပါတယ်။ တင်ေပးတဲ့ ေချာေချာကိုလည်း ေကျးဇူးအထူးတင်
ေြကာင်းပါ။ ဟုတ်တယ် ေချာ၊ ေြကာက်စရာေကာင်းတယ်။ ဘုရင်မှန်ရင် သတ်ရဲြဖတ်ရဲရမယ်တဲ့။ သူ့ကိုယ်သူဘုရင်လို့ သတ်မှတ်ြပီး သတ်ရဲြဖတ်ရဲတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်ကိုလည်း ြမက်ြမင်ကိုယ်ေတွ့ပဲ မဟုတ်လား။ သမိုင်းေြကာင်းကိုေတာ့ မနက်ဖန်မှ ေသေသချာချာ လာဖတ်ေတာ့မယ်။ ခုေတာ့ ကျိန်းစက်လိုက်ဦးမယ်။ ကျန်းမာေပျာ်ရွှင် ြကည်လင်ဝင်းပ ေအးြမပါေစ။ Good Night ေနာ်။
ေကျးဇူးပါ ဘုရားေတွအားလံုး
ဒီေနရာက ဖူးေမျှာ်ခွင့်ရလို့
သမိုင်းေြကာင်း များများေရး
ကိုယ်စိတ်ဝင်စားတယ် သိလာ
ေညာင်ဦးကမ်းပါးပျိုးတုန်းကေပါင်ကျိုးတဲ့နွားမရဲ့ဇာတိရပ်ရွာရယ်..စုလျားရစ်ပတ်ဆိုတာရယ်..ေရွှလမ်းေငွလမ်းခင်းဆိုတာရယ်..ရဲ့background storiesေတွကိုသိလိုက်ရပါ၏..ေကျးဇူးပါ..အမေရ
ဗန်းေမာ်ကို တခါသွားလည်ဖူးတယ်၊ အခု ေနာက်ခံသမိုင်းတချို့ သိလိုက်ရေတာ့ ပိုြပီး စိတ်ဝင်စားဖို့ ေကာင်းသွားတယ်၊ ေကျးဇူးပါပဲ မေချာေရ..။
သိပ်ေကာင်းတဲ့ ပို့စ်ေလးပါ မေချာ..း)
ငယ်ငယ်တုန်းက မှတ်ထားမိတာေလးတစ်ခုကေတာ့ မေချာ အထက်မှာ ေရးခဲ့သလိုပဲေပါ့ေနာ်..။ မှတ်မိသေလာက်ေလး ထပ်ြဖည့်မယ်ေနာ်..။ ရတယ်ဟုတ် ? :)
ဗန်းေမာ် ဆိုတာ မန်ေမာ် ကေန ဆင်းသက်လာခဲ့တာပါ..။ ရှမ်းနီ ဘာသာစကားအရ "အိုးလုပ်တဲ့ ရွာေလး" ေပါ့ေနာ်..။ ဒါေြကာင့်လည်း ဗန်းေမာ် ေဒသက ေြမသဘာဝမှာ ကျင်းေတွ ချိုင့်ေတွ လျှိုေတွ အများြကီး ြဖစ်ေနတတ်ပါတယ်..။ ပံုြပင်ေတွကေတာ့ ဒါေတွက ဝိလာသကို ကယ်တင်ေပးခဲ့တဲ့ နဂါးေတွ ေပျာ်စံခဲ့လို့ ြဖစ်တယ်လို့ ဆိုတတ်တယ်..။ ေနာက်.. မေချာ ေရှ့ဖက်က ပို့စ်ေတွမှာ ေရးခဲ့သလိုေပါ့ေနာ်..။ ေကျာက်စခမ်းနဲ့ ေရပူတွင်း..။ ဗန်းေမာ်ကေနထွက်ရင် ေကျာက်စခမ်း မေရာက်ခင် ေရပူစမ်းေလးတစ်ခု ရှိတယ်ေလ..။ ေဆာင်းတွင်းဆို ေပျာ်ပွဲစားထွက်လို့ သိပ်ေကာင်းတာေပါ့..။ ဘေထွးေတာ် ဂုတ္တရာဇာမင်း ေကျာက်ဆီးြမို့(မိုးေမာက်ြမို့) ကို ြပန်ြကွစဉ်မှာဘဲ နမ့်ကျရီ ေချာင်းမှာ ကံေတာ်ကုန်ခဲ့တယ်လို့ ဆိုသလိုပဲ...။ အဲ့ဒီမှာ ဘေထွးေတာ် ေြမြမိုခံခဲ့ရလို့ ဒီေချာင်းေလးဟာ ေရပူေတွ ထွက်တယ်လို့ ပံုြပင်ေတွက ဆိုြကတယ်...။ ဘူမိေဗဒအရဆိုရင်ေတာ့ ဒီ နမ့်ကျရီေချာင်းေြမဟာ ကန့်သတ္တုေတွ ဖွဲ့တည်ထားလို့ ေဆာင်းတွင်းအခါမှာ ပိုြပီး ေရက ပူလာတတ်တာေပါ့..။
ကျွန်ေတာ်တို့ြမို့ေလးကို စိတ်ဝင်စားေအာင် ေရးတတ်တဲ့ မေချာကိုေတာ့ ေကျးဇူးလည်းတင်တယ်ေနာ်..။
Thanks sis :)
မိုးအိမ်ေရ
ြဖည့်လို့ရပါတယ်။ ခုလိုြဖည့်စွက်ေပးတဲ့အတွက်လည်း ေကျးဇူးအထူးတင်ပါတယ်။ အားလံုးလည်း ေကျးဇူးတင်ပါတယ်ေနာ်။
အင်း.. ဇာတ်လမ်းေလးဖတ်ရင်းနဲ့ ေမျာသွားတယ်..း)).. ေကျးဇူးတင်ပါတယ် မေချာေရ..
ခင်မင်လျက်
ေနဝဿန်
စိတ်ဝင်စားစရာ ေလးေတွမျှေဝေပးတာ ေကျးဇူးပါ အစ်မေချာေရ..။ သမိုင်းေြကာင်းကို ဓါတ်ပံုနဲ့ တကွ ေလ့လာသွားပါတယ်။
စိတ်ဝင်စားစရာပါပဲ ရာဇဝင်ပံုြပင်ေတွက ဘာပဲြဖစ်ြဖစ် ဗန်းေမာ်ကေတာ့ ရာဇဝင်မှာပါတဲ့ ေရှးေဟာင်းြမို့တစ်ြမို့ဆိုတာေသချာပါတယ်၊ တရုတ်စာတမ်းတစ်ေစာင်အရ ေနာင်၁ဝနှစ်အတွင်း ေြပာင်းလဲလာနိုင်ေသာ ြမို့တစ်ြမို့ြဖစ်ပါတယ်
ဗန်းေမာ်ြမို့ကိုေရာက်သွားသလိုပဲ ခံစားလိုက်ရတယ်။
ဘုရားလည်းဖူး.. စာလည်းဖတ်.. ေလျှာက်လည်ရင်းနဲ့...
သမိုင်းေြကာင်းေလးလည်း သိသွားရတယ်။
ချစ်တဲ့
သဒ္ဓါ
ဗန်းေမာ်ြမို့အေြကာင်းဖတ်သွားပါတယ်ကွယ် မေရာက်ဖူးေတာ့ စိတ်ဝင်စားဖို့ေကာင်းတယ် အလည်တစ်ေခါက်ေတာ့ ေရာက်ဖူးချင်ပါေသးတယ်။
The only thing I can recall about ေရွှကျီးနား is golden pagoda. I visited it long long ago, in 1977. ေရွှကျီးနား pagoda festival is the most famous festival in Kachin State.
I am very happy to read your post. Please tell us more about Kachin State. I would love to hear more because I am Tai and I was born in Kachin too.
But nothing has changed.
ညီမ ေရ
စိတ်ဝင်စားစွာဖတ်သွားပါတယ်ေနာ် ဗန်းေမာ် ြမို့ ကို မေရာက်ဘူးေသးဘူး
သမိုင်းေြကာင်းေလးက စိတ်ဝင်စားစရာ အရမ်းေကာင်းတာပဲ။ ေသချာစွာ ဖတ်မှတ်သွားတယ် ေချာေရ။ ကျန်းမာေပျာ်ရွှင်ပါေစ...
ဘုရင်ေတွကေတာ့ သတ်ေစ ဆိုတာက များေနတယ်။
ပညာရှိဘုရင်ေတွ အုပ်ချုပ်တဲ့ အချိန်ေလာက်ပဲ ြပည်သူေတွ စိတ်ေအးချမ်းသာ ေနြကရတာ။
ရာဇဝင်ေတွဆို ငယ်ငယ်တုန်းက ပိုစိတ်ဝင်စားတယ်။
ဗန်းေမာ်ြမို့သမိုင်းေြကာင်းကစိတ်ဝင်စားစရာ။
ေရှးေရှးတုန်းက မိုက်တယ်ေနာ်၊ ြမို့သစ်တည်ြပီး ကိုယ့်ဘာသာအုပ်ချုပ်ြကနဲ့၊
ဘုရားေတွအများြကီးဖူးခွင့်ရလို့လည်း ေကျးဇူးအများြကီး။
အိုက်ေခါ်ေတာ် အေြကာင်းကိုသိဘူး။
မသိတာေတွကလည်း များများရယ်။
ချစ်တဲ့
(စကားမစပ် - အိပ်ြပီလား)
စိတ်ဝင်စားစရာအရမ်းေကာင်းပါတယ်.မမ
ဗဟုသုတေတွမျှေဝေပးတဲ့အတွက်..
ေကျးဇူးတင်ပါတယ်.
ချစ်ြခင်းအလကင်္ာ
စိတ်ဝင်တစားဖတ်သွားပါတယ် မေချာေရ ..
သမိုင်းေြကာင်းေတွက ေနရာတကာ စိတ်ဝင်စားစရာ ေကာင်းေနေတာ့တာပဲေနာ် ..း))
အမေရ ဘုရားပံုေတာ်နဲ့ ဘုရား သမိုင်းကို လာဖတ်ပါတယ် . . ဘုရားသမိုင်းကို သိခွင့်ရတဲ့အတွက် ေကျးဇူးပါ. . .
ေကာင်းတယ် ေဒါ်ေချာေရ...ခရီးသွားမှတ်တမ်းပံုစံေလးလည်း ေရးပါဦးလား...ဘယ်မှာဘာစားလို့ရတယ်...ဘယ်မှာတည်းလို့ရတယ် စသည်ြဖင့်ေပါ့...
Thank you for sharing Chaw!
ေချာ..
ဘုရားသမိုင်းကို အချိန်ယူြပီး ဖတ်ေနတာမို့ အခုမှပဲမန့်နိုင်ေတာ့တယ်..။ အေသအချာဖတ်ရှုေလ့လာြပီးေရးထားတာမို့ အေသအချာကိုမှတ်သားစရာေတွ အြပည့်နဲ့ပို့စ်ေလးပါေချာေရ..။
Post a Comment